Walk’n’Draw: tegnekul på turen

I dag stod den på Naturens Dag – Skovskolen, hvor vi på natur- og kulturformidler uddannelsens 3. semester, skulle lave fire 20-30 minutters formidlinger. Jeg lavede en, hvor man kom rundt og tegnede både bygninger og natur. Inspirationen behøves ikke at findes langt væk, men kan findes i det nære, det er bare at holde øje.

Inden da, en plakat til vores program – jeg har ikke et foto, hvor det endelige program er skrevet på. Der er tegninger fra de forskellige ture: lamper/lyse
siv, reb til sansesti, skyer og blomster.

NaturensDagPlakat

På dagen halvregnede det og kl. 10.30, var der ikke rigtig nogle mennesker ovre ved infoteltet, hvor vi skulle begynde. Men jeg fik dog en voksen og to børn med på en ret våd tur. De tog det forbløffende godt og viste ikke umiddelbart tegn på helst at ville stikke af. Og da de fik valget mellem at male inde i læ, eller ude i regnen, valgte de ude.

Rundtur

Bagefter dekorerede den ene dreng sig med kulstriber på kinderne – resterne af hvad han havde fra fingrene efter kullet – og fortalte at de skulle blive resten af dagen.

Tegningerne kom op i infoteltet, hvor håbet var at de måske kunne inspirere andre. Jeg har ikke hørt endnu og det lykkedes.


Tegningmiks-grå

Selv om det var en lille gruppe, vil jeg mene at konceptet også ville holde til større grupper. Så længe man kan “råbe” dem op. Det vil dog være bedst i nogenlunde klart vejr. Man kan tegne med kullene, men farven hænger ikke så godt ved og papiret bliver slattent.

Jeg kunne forestille mig at det også ville virke fint, hvis man lavede det som en to timers tur, hvor der blev introduceret lidt mere, og hvor der ved nogle af posterne, evt. de sidste, var op til fem-ti minutter at tegne. Det må blive en anden gang.

Til toppen af siden

Skriv et svar

