Tørgarvning af ged

Kan man andet end at sige ja, når man får tilbudt et halvsaltet gedeskind? Jeg kan i hvert fald ikke, så snart gik det store garveprojekt igang. Førhen har jeg kun prøvet med gnavere, ikke noget større end kanin.

Ged skind 4Ged skind 5

Der havde ikke været helt nok salt på skindet, men jeg gik alligevel igang med at få hinder og de sidste kødklumper af. Jeg fandt en gammel bordplade, som jeg kun hænge skindet over og på den måde få en god arbejdshøjde. Til formålet, brugte jeg en hjemmelavet skraber, som du kan se sidst på siden.

Ged skind 6 Ged skind 7

Herefter stod den på at lave ramme, som jeg kunne spænde skindet ud på. De stammer jeg kunne få fat på, var dog ikke helt store nok, men det gik.

Det havde nok ikke gjort noget med flere huller i. Jeg prøvede lidt forskellige placeringer og ca. fem cm inde på skindet – stort nok til at tråden kan komme igennem – og ti cm mellemrund, havde jeg bedst resultat med. Nogle steder var skindet dog så tyndt at hullet blev trukket større.

Som du nok har bemærket, er billederne taget indenfor. Det var en periode hvor det bare blev ved med at regne i dagevis. Jeg prøvede at pakke det hele ind imens og så ud når solen var der, men indså at den løsning ikke gik, da jeg skulle til Jylland hen over weekenden. Så det kom ind og stå.

Ged skind 8 Ged skind 9

Da jeg kom hjem var skindet faktisk tørt. Det var også blevet halvhårdt. Inden jeg skulle afsted, havde jeg hver dag været ude og “massere” skindet og spænde snorene, så fibrene blev strukket og skindet blødt. Til det formål brugte jeg den hjemmelavede skraber, lavet af en kronhjortekæbe, som er skåret/filet i vinkel på undersiden. Med den var der ingen risiko for at lave ekstra huller i skindet, men den var stadig effektiv nok til det meste.

For at få overfladen pæn, fik det en omgang med sandpapir. Det forrest på venstre foto har ikke fået endnu, mens det behandlede har fået en pæn hvid jævn overflade. Teknikken har jeg fået at vide hedder tørgarvning, da der ikke er brugt andet end salt.

Garvet ged

De steder, hvor skindet ikke har fået nok salt, er det ikke blevet så pænt hvidt. Men det er kun i sidderne, så det burde gå.

Næste trin er at se om jeg kan sy det til et pilekogger.

Kraniekogning – ged: her kan du se hvordan et gedekranie ser ud, når alt kødet er væk.

Til toppen af siden

4 thoughts on “Tørgarvning af ged

  1. Pingback: Hurtig hornholder | FormidlerLone

  2. Pingback: Skydeseddel cover | FormidlerLone

  3. Pingback: Egern garvning | FormidlerLone

  4. Pingback: Kraniekogning – ged | FormidlerLone

Skriv et svar

