Kastanjekrus

Det er kastanje tid og mange steder ligger nødderne over det hele. Jeg fandt en masse små og gik i tænketank over hvad de kunne bruges til, udover kastanjedyr. Resultatet blev et krus.

KastanjeKrus1

Kastanjer, en med skal og en masse uden. De er sjove at poppe.

KastanjeKrus2

Et stykke rest træ, kløvet i varierende stykker. Der er cirka tre styk på kastanje.

KastanjeKrus3

Hullerne har jeg lavet med en lille firkantet fil. Jeg ville gerne have et asymmetrisk mønster, så jeg kunne ikke lave hullerne på forhånd.

KastanjeKrus4

De første lag. Jeg har sat varierende antal og længde pinde i. Pindene har jeg givet lidt olie med cedertræ for at give dem et rødligt skær, som passer til kastanjerne.

KastanjeKrus6

Færdig krus. De lyse sider har jeg vendt indad.
KastanjeKrus7

 Lige lidt bonus kastanjer:

Kastanje armbånd (1)

Jeg havde mange flere små kastanjer, men de bliver så kedelige lysebrune, når de tørrer.

Kastanje armbånd (2)

Her har kastanjerne fået lidt olie.

Kastanje armbånd (3)

Simpelt armbånd på brodergarn, med læddernål.

Kastanje armbånd

Færdig. Her bare bundet en knude til sidst. Kastanjer skrumper, så vil man ikke have armbåndet løst, bør man vente med at lave det, til kastanjerne er helt tørre.

Concers kastanjekamp

Kastanjekamp! Også kaldet conkers. Engelsk/irsk leg, hvor man binder en snor i kastanjen og så gælder det om at smadre modstanderens kastanje.

…Den kunne også være blevet brugt som knap i stedet.

Til toppen af siden

Skriv et svar

