Rosenstok hårspænde

Der kan laves mange spændende genstande af gevir. Her har jeg fået fat på noget i en flot rødlig farve, som jeg syntes var synd at tage overfladen af. I stedet har jeg lavet et hårspænde med tilhørende hårnåle.

Gevir hårspænde 1

Udgangspunktet. Den nederste knobrede del af geviret kaldes rosenstokken.

Gevir hårspænde 2

Bunden savet af. Det er en fordel at have lagt geviret i vand inden forarbejdning, så bliver det blødere.

Gevir hårspænde 3

Jeg har savet det inderste ud og filet kanterne til.

Gevir hårnåle

Fra et lige stykke af geviret, har jeg savet et par spidser ud og herefter graveret mønstre inspireret af samisk kultur. Til det har jeg brugt en kniv og lille fil.

Gevir hårspænde 5

I brug. Lige denne kan holde ca. halvdelen af mit hår. Alt efter hvor stor rosenstokken er, vil der være plads til mere eller mindre.

Voks beholder horn (1)

Bonus billede: at lave mønstre kan også laves på andre materialer. Her horn.

Til toppen af siden

Skriv et svar

