Kuksa – kop skåret i birk

Jeg havde læst at de originale samiske kuksa kopper var lavet af en birkeknude. Knuderne vokser på birk og årene inden i går på alle mulige måder. Det gør det til et svært materiale at arbejde i, men også rigtig flot.

At finde en birkeknude af tilpas størrelse, kan være en udfordring. Især at finde en som man gerne må tage, for mange er i gamle parker. Denne knude var fra et gammelt træ, som skulle fældes.

Kuksa 1-1-edit

Groft udskåret birkeknude. Selve knuden var nok 5-6 gange så stor. Jeg valgte et sted hvor der ikke så ud til at være mange knaster, men stadig spændende struktur.

Kuksa 1-2

Toppen høvlet til, så den er flad.

Kuksa 1-3

Saven kom i brug, for at få den grundlæggende form.

Kuksa 1-4

Herefter fil, for at få koppen rund.

Kuksa 1-6

Med træhammer og hulhjern, har jeg hugget hulningen ud. Der var meget stor forskel på hvor hårdt træet var de forskellige steder. Fra næsten som smør, til skørt og kun muligt at få lidt af af gangen. Her brugte jeg også kniv.

Da kanten var cirka en centimeter tyk, kunne jeg se at barken – det mørke træ – ville bryde igennem og gøre koppen utæt, hvis jeg gjorde kanten tyndere. Jeg valgte dog at fortsætte alligevel, da der ellers næsten ikke ville kunne være noget i.

Kuksa 1-7

Sandpapir i forskellig grovhed, kom herefter i brug, for at gøre siderne glatte.

Kuksa 1-8

Tiden var inde til håndtaget. Jeg tegnede to forslag – et på hver side af koppen – for bedre at kunne beslutte mig. Det andet var noget større, men jeg syntes det passede bedst med “te hank” løsningen.

Kuksa 1-9

Samme fremgang som til selve koppen: først sav.

Kuksa 1-10

Så slebet til. Det er et vildt mønster årene danner! 
Kuksa 1-11

Den “færdige” kop. Lige nu kan den bruges som si, men jeg vil prøve at gøre den tæt med harpikslim.

Fortsættelse følger med harpikslim på kuksa kop.

Sidste del er i fyldninger i kuksa.

 

Til toppen af siden

4 thoughts on “Kuksa – kop skåret i birk

  1. Pingback: Fyldninger i kuksa | FormidlerLone

  2. Pingback: Harpikslim på kuksa kop | FormidlerLone

  3. Du kan lukke de værste hullef med shellak som smeltes i resten kan du fylde med bivoks.

    Like

    • Hej René.

      Tak for tip. Shellak har jeg ikke prøvet, men harpikslim inkl. bivoks og senere epoxy, men det holdt heller ikke (kommer i nyt indlæg en af dagene). Lige nu er jeg endt med at tage alt bark af, så der er rene kanter. Tænkte at ville lave træpropper og så fylde efter med epoxy. Kan shellak holde til kogende vand? Det vil nok være sundere end epoxy, selv om de også anbefaler det til porcelæn.

      ~ Lone

      Like

Skriv et svar

