Strækning af muldvarpeskind

Jeg har haft et muldvarpeskind til garvning, se muldvarp: flå og salt. Det kan ligge i salt nogle uger, hvilket er praktisk når man har andre projekter igen også. Men nu havde jeg fået tid til at børste saltet af og få det strukket, så det kunne blive blødt og hvidt. 

Muldvarp 2-1 salt

Frisk fra alun/salt, hvor den lå en uge. Jeg har rystet det meste salt af.

Muldvarp 2-2 Groft

Under saltet var der det sidste blod/hud, som jeg ikke havde fået af inden saltning. Det var rimelig tørt.

Muldvarp 2-3 skrapet

Med en lille kniv skrabede jeg ned til selve skindet. Der hvor blodet var, var farven en del mørkere.

Muldvarp 3 (2)

Da skindet ikke var så stort, blev det bare lagt i vindieskarmen, uden megen direkte sollys. Cirka en gang om dagen strak jeg det, ved at trække i skindet med hænderne fra forskellige vinkler. Det gjorde skindet helt hvidt og pergamentagtigt. Men overraskende tykt “læder”. Og stadig dejligt blødt skind!

Næste punkt er at få den og to andre muldvarpeskind syet sammen. Det kan du se på syning af muldvarpeskindspung.

Til toppen af siden

2 thoughts on “Strækning af muldvarpeskind

  1. Pingback: Muldvarp: flå og salt | FormidlerLone

  2. Pingback: Muldvarp fra jord til foer – del 3: muldvarpeskindspung | FormidlerLone

Skriv et svar

