Harpikslim på kuksa

Jeg har været ved at lave en kuksa – kop skåret i birk. Men den havde huller i, efter hvor der havde været bark krøllet ind i træet. Så en lapning skulle der til. Jeg havde hørt om lim af harpiks og ville gerne teste hvordan det virkede.
Her er både om hvordan jeg lavede limen og derefter brugte den.

Harpikslim 1

Ingredienser til harpikslim: harpiks fra skovfyr, uden for mange nåle og bark, samt aske og bivoks. De er i muslingeskaller, da jeg havde set, at man kunne smelte det i æggeskaller. Årstiden er dog ikke til andet end skaller fra høns og det var lidt for kedeligt.

Harpikslim 3

Jeg havde forventet at skallerne ville springe, men det gjorde de ikke. Selv efter en god tid, blev de bare lidt svedne i bunden. Harpiksen smeltede rimelig let, men jeg kunne stadig holde med bare fingre, i den anden ende af skallen. Det var også en overraskelse.

Blandingsforhold er med så meget aske i, som der kan opløses og så lidt bivoks. Om mængden af asken ændrer meget på holdbarheden, ved jeg ikke. Det virker lidt til at det bare er fyld. Men bivoksen skulle gøre limen mere fleksibel.

Harpikslim 4

Enden af rørepinden dyppede jeg i den flydende harpikslim flere gange, til der var en tyk klump for enden. Den størknede til en helt blank masse.

Kuksa 2-1

Tilbage til kuksaen, kunne jeg varme lim klumpen op igen og fylde hullerne op i koppen med det. Ved at have pinden spids i enden, kunne jeg kontrollere retningen rimelig meget.

Jeg syntes det virkede bedst ved at varme op på den bagerste del af klumpen, til der var en dråbe, der rullede ned mod spidsen.

Kuksa 2-2

Med vilje gjorde jeg harpiks limlaget lidt tykkere end kun til kanten af hullerne, så jeg var sikker på at de var fyldt helt ud.

Kuksa 2-3

Herefter sleb jeg laget ned til selve koppen. Harpikslimen sætter sig i slibematerialet, så det er mest praktisk at bruge sandpapir, der bare kan smides ud bagefter.

Kuksa 2-4

Nærbillede af en revne, inden reperation. Nogle huller var for store, til bare at fylde ud kun med lim.

Kuksa 2-5

Jeg skar en lille “prop” til, der passede så godt som muligt.

Kuksa 2-6

Så kunne de små mellemrum fyldes ud og slibes til.

Kuksa 2-9

Bivoks i stedet for olie, for at holde den nordiske stil. Indrømmet: her er alt alt for meget på!

Koppen og en læderstump har jeg forsigtigt varmet op foran ilden. Herefter gnedet bivoksen godt ind i træet.

Kuksa 2-10

Resultat: En super flot dyb varm farve. Desværre viste det sig at harpikslim ikke kan holde til varme væsker. Og en kuksa, som der ikke kan holde til kaffe, er ikke så funktionel. Jeg havde ellers håbet at med asken i, ville det hæve varme tolerancen og det kun var ved direkte ild, at det smeltede.

Set fra den positive side, så kunne den harpikslimede kuksa godt holde til koldt vand og det var hyggeligt at lave. Men jeg måtte igang med en anden løsning. Den kan du set her på fyldninger i kuksa.

Kuksa 2-8

Til toppen af siden

4 thoughts on “Harpikslim på kuksa

  1. Pingback: Vølven fra Fyrkat 1: Vognfading | FormidlerLone

  2. Pingback: Fyldninger i kuksa | FormidlerLone

  3. Pingback: Bivokslys i skaller | FormidlerLone

  4. Pingback: Kuksa – kop skåret i birk | FormidlerLone

Skriv et svar

