Syning af muldvarpeskindspung

Efterhånden var jeg ved at have hele tre skind fra muldvarp. Men store er de jo ikke, så hvad skulle de bruges til? Jeg overvejede kant på en pose, men tænkte så at hvad ville være mere oplagt end en pung? Gammel overtro siger at en pung af muldvarpeskind aldrig bliver tom. Sikkert fordi sådan en aldrig kommer frem i dagens lys.

Muldvarp: flå og salt og strækning af muldvarpeskind, viser hvordan jeg nåede fra hel muldvarp til skind.

Muldvarp 4 (10)

De tre skind jeg havde, herefter benævt #1, #2 og #3. Sjovt så stor forskel, der er på størrelse og til dels også farve . Der gik lidt tid på at sætte dem sammen på forskellig måde. Jeg endte med at beholde dem hele og få en lettere asymmetrisk pung.

Hullerne fra ben, har jeg syet sammen. En anden gang vil jeg gøre det inden skindet er tørt, i hvert fald ved de store huller. Det var svært at få dem syet pænt sammen, unden at trække skindet omkring helt ud af form.

Muldvarp 4 (1)

Muldvarp #1 er lagt dobbelt og syet sammen langs yderkanten. Derefter syet på skind #2 langs ryggen, så den buede, syede flade er fri og danner flappen.Muldvarp 4 (2)Skind #3, hvor jeg har syet den ene side ned, så den har samme højde som skind #2. Den skal passe, så flappen (skind #1) kan lukke over den.

Muldvarp 4 (3)

Når man trækker nålen igennem skal man passe på ikke at få fat på hårene også, for så plukker man dem ud. Det kom jeg til her. Ups.

Jeg er nysgerrig efter hvor længe skindet holder. De muldvarper man ser udstillet rundt omkring, er altid dem, som ser mest slidte ud. Om det er fordi de ikke holder så godt, eller fordi de bliver klappet meget mere på den dejligt bløde pels, ved jeg ikke.

Muldvarp 4 (6-1)Skind #2 og #3 har jeg lagt pels mod pels og syet sammen. #2 er lidt længere end #3, så jeg her skubbet det lidt sammen, mens jeg syede, for at få dem til at passe. Jeg kunne også have klippet det til. Men ved at gøre det på denne måde, kommer der til at være mere plads i pungen. Praktisk til alle de kort, det er svært at undgå.

Muldvarp 4 (7-7)

For at forstærke det hele, har jeg syet en gang tilbage igen. Men i stedet for at sy rundt om kanten, har jeg syet op og ned, men i de samme syhuller.

Afstanden mellem dem er så tæt på hinanden som muligt, så pungen bliver tæt. Man skal dog passe på ikke at komme hverken for langt mod kanten eller foregående hul, så så går skindet bare i stykker. Der er rimelig stor forskel på hvor tyndt skindene er. Både fra skind til skind, samt især fra den ene ende af skindet til den anden.

Muldvarp 4 (8)

Jeg skar en lille flænge til knaphul i de to lag, der danner flappen på pungen. Kanten er derefter syet sammen.

Knappen er syet på med tre lag/omgange tråd. Tråden til det hele er monocord til fluebinding, lagt dobbelt. Det var det jeg havde, der passede bedst i farven. Inden jeg hæftede til sidst, er tråden med nålen kørt rundt om trådene mellem knap og pels et par gange, for både at sikre dem, samt give lidt ekstra plads til flappen.

Det var ikke til at tage billeder, da tråden forsvandt i pels. Men jeg kan lægge en basis sy-knap instruktion op en anden gang.

Muldvarp 4 (12)

Muldvarp 4 (13)

Åben og lukket, klar til brug. Eller i hvert fald blive i taskens mørke.

Til toppen af siden

3 thoughts on “Syning af muldvarpeskindspung

  1. Pingback: Lap huller i tøj – jernalder stil | FormidlerLone

  2. Pingback: Muldvarp: flå og salt | FormidlerLone

  3. Pingback: Strækning af muldvarpeskind | FormidlerLone

Skriv et svar

