Drisk dunhammerkurv

Dunhammer findes mange steder i landet, så længe det er vådt. Udover at de kan spises, kan man også flette af dem. Her blev det til en kurv.

Dunhammer (1)

Dunhammer – 10 stk. – plus lidt andre planter fra den dag.

Dunhammer

Et par uger senere var de tørret og havde fået et fint farvespil af lysebrune og lysegrønne farver.

Dunhammer (2)

Bunden var det sværeste! Bladene er lagt i stjerneform ind over hinanden, så midten af hvert blad ligger i midten. De blev dog ved med at krølle sammen og glide fra hinanden. Det hjalp at sætte noget tungt på alle spidser.

Dunhammer (3)

Herefter var det bare at tage et nyt blad og begynde fra bunden og flette over og under “stagerne”. Inden man løber tør, tilføjes der et nyt blad ovenpå. Det fortsættes til en passende højde er nået.

Dunhammer (4)

For at slutte, satte jeg et ekstra blad ind ved hver stage. Jeg startede ved en stage, lagde de to blade ned til kanten af kurven, samtidig med at de blev twisted. Da jeg nåede til næste stage, blev de twisted med og sådan fortsatte jeg hele vejen rundt.

Dunhammer (5)

Kurven fra siden.

Dunhammer (6)

Detalje inde fra.

Dunhammer (8)

Kurven endte som let og fleksibel. Men også sårbar. Den kunne ikke holde til at en anden kurv væltede ned på den. Det vil sige, den gik ikke i stykker, den blev bare skæv.

Dunhammer (9)

Jeg valgte derfor at afstive den med noget dragepil/kinesisk pil, da det lige var det jeg havde liggende. Ved hver anden stage, har jeg sat en lille gren ned.

Dunhammer (10)

Det der stak over, brækkede jeg af og det resterende blev flettet ind lige under kanten.

Dunhammer (11)

Det gav en funktionsdygtig kurv igen, set fra bunden.

Til toppen af siden

Skriv et svar

