Kniv i kronhjort kæbe

I fødselsdagsgave fik jeg – udover andre dejlige naturmaterialer – kæbe fra en kronhjort. Det varede lidt inden jeg fandt på noget at bruge det til. Faktisk først efter at jeg havde set på indianer håndværk, hvor de bruger kæber til både økser og knive. Jeg syntes ikke den her var stor nok til at blive økse, så det blev kniven.

Kronhjort kæbe kniv

Den forreste del af kæben – til højre her på billedet – hvor fortænderne har siddet, har jeg slebet ned, så det gik mere i et med resten.

Kronhjort kæbe kniv (1)

En strimmel lædder er viklet omkring. Først blev strimlen til håndledet lagt på og så viklet op derfra. Enden blev skubbet ned under de foregående to omviklinger.

Kronhjort kæbe kniv (2)

Med en blanding af kniv og fil, sleb jeg kanten så skarp som muligt.

Kronhjort kæbe kniv (3)

Inspireret af stenalderkunst og scrimshaw teknikker, har jeg graveret et simpelt mønster i. Først ridsede jeg rimelig dybt med en kniv mønstret op. Derefter gned jeg kul fra et bål ned i og vaskede forsigtigt det overskydende farve af.

Kronhjort kæbe kniv (4)

Kronhjort kæbe kniv (5)

Kniven er rigtig god til at tage bark af. Jeg fik også skåret en fingertyk gren af, selv om det tog noget tid og kniven skulle slibes op igen bagefter.

Kronhjort kæbe kniv (6)

Færdig kniv. Den er nok mest til pynt.

Hov (2)

Bonus billede: her har jeg graveret på et stykke hestehov, efter at det er blevet slebet glat. Har man tiden og evnerne, kan man sagtens lave det meget mere detaljeret.

Til toppen af siden

Skriv et svar

