Egern garvning

Jeg troede egentligt at det var ved at være tid til at få syet noget med geden og grævlingen jeg har garvet. Men så på vej hjem, så jeg et lettere fladt og vådt egern i vejkanten. Og et flot rødt egernskind kan man vel altid finde noget at bruge til.

Egern 1 (2)

Der var ikke nogen synlige skader på skindet, men jeg var noget spændt på hvordan det lugtede når jeg åbnede op. For jeg vidste at det havde ligget der i hvert en 3-4 timer, da jeg også var kørt forbi på vej ud. Der kunne jeg dog ikke stoppe pga. trafikken.

Egern 1 (3)

Jeg brugte en neglesaks, i mangel på lille skarp kniv, og klippede lige fra underlæbe til halespids.

Det var kun ved tarmene, den lugtede lidt dårligt heldigvis.

Egern 1 (4)

Herefter klippede jeg fødderne af og klippede fra midterklippet hele vejen ud af hvert ben.

Egern 1 (8)

Noget af skindet kunne jeg trække af, men yderst ved benene, halen og især hovedet, var det nødvendigt at bruge saksen.

Ved hovedet klippede jeg rundt langs gummerne og kunne så få alt skindet af. Der er lidt brusk bagved næsen, men det er let at klippe over og forsvinder alligevel, hvis man vil koge kraniet.

Egern 1 (9)

Hovedet fra pels siden. Jeg har fået at vide at der også er brusk inde i næsen, som er vigtig at pille ud efter saltning, da det ellers vil rådne.

Egern 1 (11)

Jeg prøvede at være forsigtig med halen, men den gik desværre alligevel lidt i stykker. Det er dog fint, at den er adskilt fra resten, da det så ikke kræver så meget plads i længden ved saltning. Og jeg gætter på at den er rimelig let at sy på igen.

Egern 1 (13)

Med trafikdræbte dyr ved man aldrig i hvilken tilstand man kan finde det indvendige. Denne her havde knækkede ribben, en lille skulderskade og det ene bagben direkte ramt. Det gav kun lidt blod på skindet, hvor jeg kunne tage det meste med en fugtig klud. Denne gang lod jeg være med at vaske hele skindet, for at undgå det blev gennemblødt.

Egern 1 (15)

Jeg dryssede først et tyndt lag alun på. Ifølge bøtten, bør der være mere alun end salt, men det har jeg nu erfaring for ikke er nødvendigt.

Egern 1 (16)

Til gengæld dryssede jeg så meget salt på at jeg ikke kunne se noget af kødsiden på skindet. Især ved hovedet, var det nødvendigt at være lidt ekstra opmærksom, for at få det ind i alle folder. Nok cirka 300 gram.

Nu er det så bare at vente en lille uges tid, til saltet og alunen har gjort sin virkning og de sidste hinder, fedt, med mere, kan fjernes.

Jeg syede en lille pose af egernskindet.

Egern kranie (1)

Kraniet lod jeg simre med lidt BioTex White en times tid. Det skulle fjerne fedt, kød mm effektivt.

Egern kranie (4)

Og jeg vil også sige at det gik rimelig let med at få det hele rent, selv om jeg ikke havde nogle børster, men kun en nål til at lirke fri med.

Men hvor lugtede det helt forfærdelig kemisk! Og selv efter en times ekstra kogning, uden vaskemiddel i, lugtede kraniet stadig. Nu har jeg lagt kraniet til udluftning og håber at lugten forsvinder.

 

Til toppen af siden

3 thoughts on “Egern garvning

  1. Pingback: Ildpose af egernskind | FormidlerLone

Skriv et svar

