Vådgarvning af rådyrskind – plus flåning

Det er altid spændende med et nyt skind. Denne gang et rådyr skind, som jeg kunne få til en familiefrokost, mod at jeg tog det af dyret ved samme lejlighed. Så det medførte at jeg flåede dyr i mit gamle legehus, iført festtøj og med min mor som fotograf. Det vil sige at der ikke er fotos kun af mine hænder, men også at der ikke er helt så mange trin-for-trin som normalt. Jeg vil selvfølgelig stadig beskrive hele proceduren, hvor jeg også begynder på en vådgarvning.

Rådyrskind 1

Indvolde var på forhånd taget ud. Jeg klippede benene af og skar op fra midtersnittet til enden af benene.

Herefter et snit hele vejen rundt langs hovedet. Skindet krængede jeg tilbage og skar op under huden så det var til at få fat i. Det samme med benene.

Rådyrskind 2

Herefter tog jeg fat i skindet og trak det af hele vejen ned. Forinden havde jeg trukkket det af benene.

Rådyrskind 3

Skind frisk aftaget og den meget tyndhalsede rå i baggrunden. På bagsiden af skindet var der stadig en anelse kød, som også blev trukket af. Dette – og at flå generelt – skulle være lettere, jo friskere/varmere dyret er.

Vådgarvning 2 (5)

Skindet fra indersiden, renset for blod.

Vådgarvning 2 (4)

Og fra ydersiden. Det er noget dejlig tyk pels, som dog også gemte på en del flåter og store pelslus. Så efter at have været i nærkontakt med et nyt rådyr, er det vigtigt at tjekke man ikke har fået ubudne gæster selv.

Vådgarvning 2 (2)

Til vådgarvningen bruger jeg en stor foddertønde og 500 gram alun og 500 gram salt.

Vådgarvning 2 (3)

Dertil 15 liter lunkent vand, hvor jeg har rørt rundt til salt og alun er opløst.

Vådgarvning 2 (1)

Tilføjelse af skindet. Det bliver ved med at flyde rundt på overfladen, men bør være under. Jeg tænker man måske kan lave en form for tungt gitter, der kan tynge det ned. Ellers skulle det være fint, hvis man bare rører rundt en gang om dagen.

Vådgarvning slut

Ideen var at skindet skulle være i vandet i en-to uger. Men allerede efter nogle dage, begyndte det at lugte suspekt. Jeg tror det skyldes at jeg også have lagt skindet fra benene, inklusiv hove med. Blodet inde i hovene var begyndt at gå i forrådnelse og det spredte sig til resten af tønden.

Jeg tog skindet op, vaskede det, spændte det op og lod det stå ude til luftning i et par måneder. Det meste af lugten forsvandt og skindet blev udemærket. Men jeg må teste vådgarvning igen en anden gang.

Skindet er taget af hovedet og hjernen ud til hjernegarvning

Til toppen af siden

4 thoughts on “Vådgarvning af rådyrskind – plus flåning

  1. Pingback: Hjernegarvning – få hjernen ud af kraniet | FormidlerLone

  2. Hej Lone.
    Hvordan behandles skindet, når det kommer op af tønden efter at have ligget i blød et par uger?
    Hilsen Inge

    Like

    • Hej Inge.

      Jeg tog det op, skyllede væsken af og hængde det til tørre, lige som ved tørgavning af ged. Det har til gengæld taget noget tid, fordi vejret er så fugtigt. Men det er ved at hjælpe på sagen. Så laver jeg et nyt indlæg med den del =)

      ~ Lone

      Like

  3. Pingback: Fremstilling af senetråd | FormidlerLone

Skriv et svar

