Fremstilling af senetråd

Senetråd har været brugt til rigtig meget i løbet af historien. Fra syning af tøj til værktøj og våben. Jeg havde fået at vide, at det skulle være ret tidskrævende. Men det der tog længst tid, var at skaffe nogle ben med passende sener i. Endelig fik jeg fat på et sæt rådyrben og arbejdet kunne gå i gang.

Rådyr klove (1)

Rådyrben fra det rådyr jeg er ved at vådgarve.

Rådyr klove (2)

Jeg har klippet op af benet, hele vejen ned til hoven.

Rådyr klove (3)

Så har jeg kunnet få fat på skindkanten og trække af ned til hovene, hvor jeg har klippet skindet af.

Sener 1 (2)

Senerne sidder bag på benet ved forben og både for og bag på bagben. Det er de lange fibre, som hæfter benmusklerne til knoglerne, så benet/foden kan bevæges. Alle pattedyr har dem i forskellige størrelser. På mennesket er det akillessenen lige over hælen.

Her har jeg skåret senen over så langt nede mod hoven, jeg kunne komme til. Senere fandt jeg ud af at jeg kunne trække ned nederste ud.

Sener 1 (3)

Senen sidder let fast med nogle hinder, som er let at klippe op så senen kan tages ud.

Sener 1 (4)

Her senerne fra et forben. Den tynde er fra foran.

Sener 1 (5) Senerne fra alle fire ben.

Sener 2 (4)

De blev tørret. Jo varmere, jo hurtigere. Bare pas på de ikke bliver brændt. Men radiatorvarmt, kan de fint holde til. Så tager det kun nogle timer.

Sener 2 (13)

Yderst ligger et hindelag, som man rimelig let kan hive af i mere eller mindre et stykke. Indeni ligger senerne som små reb allerede. Dog ret hårde.

Sener 2 (15)

Hver enkelt sene kan trækkes ad i mange små tråde.

Sener 3 (1)

Hele bundet fra de fire ben. De er kun omkring 17-19 centimenter lange, men der er mange af dem.

Sener 3 (2)

En passende tråd er udvalgt. Her har jeg prøvet at få dem så tynde som muligt, men fandt det svært at få dem så tynde, at lagt dobbelt ville de være sytrådsstørrelse. Det kan være at det kommer med øvelsen.

Sener 3 (3)

Jeg holdt i begge ender og drejede, indtil tråden snoede om sig selv.

Sener 3 (5)

Herefter er de to ender blevet snoet hver for sig, samme vej rundt til de var stramme. Så har jeg sluppet enden og de to ender snoer sig om hinanden. Eventuelt kan man hjælpe dem lidt på vej.

Inden man løber tør for tråd, skal et nyt tilføjes. Jeg holder om hvor de to tråde er snoet sammen og holder også her den nye tråd (nederst på billedet). Den er så snoet med tråden og man kan fortsætte. Det er en god ide at prøve at undgå at sætte nyt på begge trådender på samme sted, da sammenføjningerne er et svagt sted. Med så korte tråde som her, er det dog svært at undgå.

Teknikken er den samme som jeg brugte til snor af lindebast.

Sener 3 (7)

Der hvor den er sammenføjet er der lidt ender, som kan klippes af for at få en pænere tråd.

Sener 3 (10)

Her har jeg klippet enderne. Det skal ikke være for tæt på tråden, da man risikerer den går op. Jeg har også varmet lidt bivoks og har forsigtigt vokset snoren, så den er mere holdbar. Voksen blev dog meget hurtigt stift igen, så jeg kunne kun give lidt af gangen og så forsigtigt prøve at få det fordelt. Gætter på at det er lettere med en større, mere solid snor.

Det tog omkring en halv time at lave en halv meter. Men det tror jeg også, at man kan gøre hurtigere med tiden.

Til toppen af siden

3 thoughts on “Fremstilling af senetråd

  1. Pingback: Vølven fra Fyrkat 3: smykker, bælte og slør | FormidlerLone

  2. Pingback: Ildpose af egernskind | FormidlerLone

  3. Pingback: Nålehus i birkebark, senesnor og svampe | FormidlerLone

Skriv et svar

