Tændstikæske i sælskind

Jeg ville gerne have en tændstikæske, som lidt bedre kunne tåle vand end dem af pap. Man kan købe mange i plast, men de er nu tit ikke så kønne. Derfor besluttede jeg mig at lave en i sælskind, inspireret af inuit og samisk håndværk (kaldet duodji). Den kunne selvfølgelig også laves uden mønstre, men jeg syntes det var sjovt at lege lidt med de konstraster, der alligevel var i det skind jeg havde.

Sælskind tændstikæske (1)

Sælskindet og tændstikæsken jeg tog cirka mål efter. Jeg lavede den lidt større, så det var lettere at sy.

Sælskind tændstikæske (2)

Formen er tegnet op og en skarp skalpel kom i brug. Jeg løftede skindet lidt, så det kun var skind og ikke også pels, der blev skåret over.

Sælskind tændstikæske (3)

Jeg valgte en tynd nål og grålig tråd, der passede i farve.

Sælskind tændstikæske (4)

Jeg syede ned langs langsiden med kastesting (som på billedet) og forstætte langs bunden. Pelsen blev stoppet ind på forsiden, så godt det var muligt. Derefter syede jeg tilbage med ri-sting (igennem fra den ene side til den anden og tilbage) i de samme huller, for at stingene ikke kunne ses på forsiden.

Du kan læse mere om stingene under lap huller i tøj.

Sælskind tændstikæske (6)

Flappen til at lukke med, er skåret ud at to forskellige steder på skindet. Jeg skulle have lave større trekanter – måske kun en stor – så de faktisk var til at se for pelsen.

Sælskind tændstikæske (7)

Stykkerne syede jeg også sammen med kastesting/ri-sting kombinationen.

Sælskind tændstikæske (8)

Og syede dem på samme måde på selve “æsken”.

Sælskind tændstikæske (9)

Tynde stykker af det hvide pels til lukning.

Sælskind tændstikæske (10) En snip er syet på i hver side af flappen. Pelsen vender samme vej.

Sælskind tændstikæske (11)

De to andre stykker er blevet lagt dobbelt, så der dannes et lille øje, stort nok til at snippen på flappen kan komme igennem.

Sælskind tændstikæske (12)

Herefter syet på langs siden på “æsken”.

Sælskind tændstikæske (13)

Så er det bare at fylde godt op med tændstikker.

Sælskind tændstikæske (15)

Samt at lukke, ved at tage snipperne og føre gennem øjerne, eventuelt med en knude. Tændstikkerne er klar til tur.

Til toppen af siden

One thought on “Tændstikæske i sælskind

  1. Pingback: Ildpose af egernskind | FormidlerLone

Skriv et svar

