Dekoration på fyrsvamp

Jeg havde fundet en rigtig flot fyrsvamp. Planen er at den skal forarbejdes til at kunne tænde op med, men inden da, tænkte jeg den kunne være en fin base til en dekoration. Den skulle bestå af ler fra den lokale mark, bivokslys og materialer fra skoven bagved. Men at få det til at hænge sammen, var ikke så ligetil.

Svampedekoration (1)Fyrsvamp – også kaldet tøndersvamp, grene fra fyr og ene, som var knækket i stormen sidst, lidt kogler, lav og bær. Samt lokalt ler, bare for at prøve.

Svampedekoration (3)Leret har jeg sat fast i sprækkerne mellem de forskellige svampe, så det lidt lettere kunne få fat og for at følge formerne. Med lidt vand klæbede det udemærket.

Svampedekoration (4)De små enekviste mm, har jeg sat fast i varieret højde, for at efterligne en skov. Jeg kunne godt lide at der stadig var ler fremme, da det mindede om den nøgne skovbund, der også i naturen titter frem hist og her.

Leres kunne dog overhoved ikke holde de største af kvistene! Derfor borede jeg et lille hul til hver af dem, så de kunne sidde bedre fast, hvorefter leret kom op omkring “stammerne”.

Svampedekoration (5)Det skulle dog være et ret stort hul, for at der var plads til lysene. Så i stedet lavede jeg et lille et og satte en pind i, som lyset så kunne sættes fast i.

Svampedekoration (6)Placeringen af lysene var på skråningerne og bakkekammene i mit minilandskab, som var de ude og betragte udsigten. Samt for ikke at sætte ild til resten.

Svampedekoration (7) Til sidst kom der lav mellem kvistene og bær hist og her, for at live farverne lidt op. Tilbage var kun at vente på at det blev mørkt.

Svampedekoration (8)

Til toppen af siden

Skriv et svar

