Runestave

I forbindelse med et event med vikingehåndværk, ville jeg lave et certifikat til deltagerne efterfølgende. Og så var det jo oplagt at lave dem som runestave. Egentligt var runestave en form for kalender og om træstave også blev brugt til meddelelser, ved jeg ikke. Men de er lettere at lave, end hvis jeg skulle til at hugge dem i sten. Og helt bestemt lettere at transportere.

Runestav (1)

Under en af de mange storme, der har været på det sidste, var der faldet en del grene ned fra de lokale skovfyretræer. Jeg valgte en ud i passende størrelse.

Runestav (2)

Efter at siddegrenene var savet af, fortsatte jeg med at skære grenen i lige lange stykker. Jeg syntes ikke det gjorde noget, at de fik lidt forskellig tykkelse. Grenen ligger på et bord, så det kun er den ende jeg saver i, der stikker ud over.

Runestav (3)

Jeg tegnede op i begge ender, hvor staven skulle være.

Runestav (4)

Med en kniv, skrade jeg barken af. Den sad ret løs.

Runestav (5)

Herefter blev grenen sat i skruestik og jeg gik i gang med en høvl for at få den firkanet. Jeg fandt ud af at det var mest effektivt hovedsagligt at høvle skråt, udover lidt fra ende til ende.

Der var meget harpiks i grenene, men de var jo også helt friske. Det gjorde det lidt sværere at høvle, men til gengæld duftede det godt.

Runestav (6)

Groft høvlet til.

Runestav (7)

Herefter blev det tid til sandpapir. Først groft og så fint. Jeg kunne godt have gjort dem mere lige og glatte, men så kunne jeg lige så godt have købt noget færdigt fra trælasten.

Runestav (8)

Stavene har fået lidt olie, for at give dem en mere gylden farve.

Runestav (11)

Efter at have skrevet teksten op med en pen, brændte jeg bogstaverne ind med et lille varmeapperat. Skal det være mere historisk korrekt, kan man  varme en lille jernstav i et bål og så brænde med den.

Vil man viske ud, kan man tage det øverste lag af igen med høvl eller sandpapir.

Runestav (12)

De færdige runestave. Klar til at blive udleveret.

Til toppen af siden

Skriv et svar

