Nisseske med huljern

Hvad der startede med at være en almindelig ske, lavet med huljern i stedet for skekniv, udviklede sig til at blive en lille forslugen nisse.

Nisseske (1)

Groft udskåret ske i birkeknude. Med blyant tegnet op, hvor hulningen i skeen skal være.

Nisseske (2)

Jeg brugte et medium størrelse huljern til at få skåret hulningen ud. Det er vigtigt ikke at få skeen for dyb, for så er den svær at spise af. Desuden er det også vigtigt at være forsigtig med jernet, så det ikke smutter og snitter fingrene i stedet.

Nisseske (3)

Spejderdolken blev brugt til at snitte skeen mere i form. Det er interessant at arbejde i birkeknude. Nogle steder er det meget hårdere end andre.

Nisseske (4)

I et anfald af julestemning, tænkte jeg at skaftet godt kunne ligne en nissehue lidt. Og skeen kunne være en mund. Det var lidt svært at få plads til øjne, da jeg allerede havde skåret en del af her.

Nisseske (5)

For at få skarpe kanter, skar jeg først helt op til kanten fra den ene side.

Nisseske (6)

Og herefter spånerne af fra den anden side. Det skulle gentages nogle gange, med mindre og mindre spåner for hver gang.

Nisseske (7)

Inden detaljerne kom på, brugte jeg sandpapir, til at få overfladen jævn.

Nisseske (9)

Så brugte jeg et lille huljern til at skære pelsen ud på nissehuen, skægget på bagsiden, tænder, læber og øjne.

Nisseske (10)

Efter detaljerne var lavet, var det tilbage til sandpapiret igen, for at få det hele jævnt på både for- og bagside.

Nisseske (13)

Nisseske (11)

Lidt olie på og så velbekomme.

Til toppen af siden

Skriv et svar

