Hjernegarvning – få hjernen ud af kraniet

Jeg har prøvet både alungarvning og tørgarvning, men ikke hjernegarvning endnu. Da jeg fandt et trafikdræbt rådyr, hvor hovedet var intakt, var tiden inde til at se om jeg kunne få hjernen ud. Det ville være lettest at åbne kraniet, men da jeg også gerne ville bruge kraniet, krævede det en anden løsning. Inspireret af de gamle egyptere, gik jeg igang med en krog.

Hjernegarvning 1 (1)

Rådyr som det blev fundet. Kragerne havde haft gang i det og det var rimelig vådt. Men efter at have fået lov at landmanden, der ejede marken, kom hjorten i en stor Ikea pose og med hjem.

Hjernegarvning 1 (2)

Rådyret blev flået og hovedet skåret af. Desværre havde den ligget for længe til at man kunne spise kødet, men det meste af skindet var fint.

For at komme til kraniet, skar jeg først op hele vejen i midten fra underlæbe til hals.

Hjernegarvning 1 (3)

Så startede jeg bagfra med at få skindet trukket af ørene. Jeg overvejer om man en anden gang bare kan skære ørene af og tørre med. De er faktisk ren brusk.

Hjernegarvning 1 (4)

Herefter fortsatte jeg nedad mod snuden. Der skulle skæres en del, skindet sad godt fast.

Hjernegarvning 1 (5)

Omkring øjnene prøvede jeg at komme så tæt på som muligt, så hullet i skindet blev så lille som muligt.

Hjernegarvning 1 (6)

Kraniet efter at alt pelsen er kommet af. Det er ikke nødvendigt, hvis man kun vil bruge hjernen, men jeg ville også gerne bruge skindet.

Mellem ørene, kan ses det stykke af rygraden der stadig sidder fast.

Hjernegarvning 1 (7)

For at kunne komme til hjernen, var det nødvendigt at skære rygraden fri. Det var let at mærke hvor den gik til, ved at bevæge stykket. Herefter kunne jeg skære hele vejen rundt, så muskler, sener med mere blev skåret over først rundt om knoglerne, samt lidt inden i. Det blottede bunden af hjernen, som er den hvide marv/fedt agtige substans, som kan ses mellem et par stykker knogle i midten af billedet.

Ørene er også skåret af, da det så var lettere at komme til.

Hjernegarvning 1 (9)

Jeg tog et stykke kraftigt ståltråd og lavede en lille krog for enden. Med den kunne jeg rode godt rundt inden i kraniet og få løsnet hjernen og trukket den ud i mindre stykker.

Efterhånden har jeg taget et par hjerner ud, efter at kranierne er blevet kogt og her var de bare meget smattede. Det var nok cirka lige så let at få dem ud, kogt eller ukogt, men jeg foretrækker nok inden kogning. Og ikke kun fordi de så man bruges til hjernegarvning.

Hjernegarvning 1 (10)

Hvad jeg fik ud af hjerne. Det vist sig at der var lidt mere derinde, men det meste kom da ud. Hjernens størrelse skulle passe med mængden til det skind, hvor den hører til. Selve garvningen må vente til foråret, da det er for vådt og koldt nu til at skindet kan tørre. Så det er lagt med et godt lag salt på kødsiden. Hjernen er kommet i fryseren, jeg satser på at det ikke gør noget for om den virker.

Ellers skulle proceduren gå ud på at banke hjernemassen ind i skindet, til det ikke “svupper” mere.

Jeg brugte hjernen til at garve et gedekid.

Hjernegarvning 1 (11)

Kraniet kunne derimod godt laves færdigt, ved at blive kogt med vaskemiddel og herefter malet.

Til toppen af siden

3 thoughts on “Hjernegarvning – få hjernen ud af kraniet

  1. Pingback: Hjernegarvning af gedekid | FormidlerLone

  2. Pingback: Maleri på hjortekranium | FormidlerLone

  3. Pingback: Vådgarvning af rådyrskind – plus flåning | FormidlerLone

Skriv et svar

