Maleri på hjortekranium

Efter at have kogt et rådyrkranium indså jeg at det egentligt var ret kedeligt, men at der til gengæld var god plads i panden. Så jeg tænkte jeg ville afprøve at lave et lille maleri der. Gerne med rådyr, det skulle bare være et ret højt motiv, for at det kunne være der.

Rådyrkranie bemaling (1)

Motivet skitseret løseligt op med blyant.

Rådyrkranie bemaling (2)

Jeg brugte akryl til at male selve motivet, da det er ret let at arbejde med og holder godt. Kroppen blev kobberfarvet, for at få lidt spil i pelsen. Det gjorde det dog også noget svært at fotografere.

Rådyrkranie bemaling (3)

Halsen, maven, indersiden af benene, inden i ørene, omkring øjene og snuden er guldfarvet.

Rådyrkranie bemaling (4)

Et par nøgne grene, malet med brunt. Jeg brugte en størrelse 8 mårhårspensel til det hele. Den kan holde en fin tynd spids til detaljer, men dække større områder, når man trykker hårdere.

Rådyrkranie bemaling (5)

Runde røde bær, ved at holde penslen lodret og trykke let ned. Holder man på penslen skråt, som en blyant, vil bærene blive aflange.

Rådyrkranie bemaling (6)

Efterfølgende har jeg tegnet let op med sort. Især på underside og venstre side, for at få en skyggeeffekt. Jeg har tonet den sorte fra stregen og ind i pelsen, så hjorten ser mere 3D agtig ud.

Rådyrkranie bemaling (7)

Til sidst har jeg malet lidt hvid sne i bunden og hvide reflekser i øjet og på bærene. Klar til at blive sat op på væggen.

Til toppen af siden

One thought on “Maleri på hjortekranium

  1. Pingback: Hjernegarvning – få hjernen ud af kraniet | FormidlerLone

Skriv et svar

