Julepynt i birkebark

Birkebark er efter min mening et rigtig flot materiale og nogle gange kan man være heldig at finde noget med stor forskel i farverne mellem for- og bagside. Jeg fandt noget, der var næsten rødt og hvidt og besluttede mig for at lave julepynt. Det blev til flettede julehjerter, samt kræmmerhul med krøllet hank.

 Barkjulepynt (2)

Først skulle barken af. Denne birk var væltet i sidste storm og havde derfor ligget en lille uges tid. Det var ret bøvlet at få barken af i store nok stykker. Om den havde ligget for længe, for kort eller bare var meget knastet, ved jeg ikke. Men ved at være ekstra opmærksom med at få skåret under knasterne, fik jeg skåret nogle tilpas store stykker ud med en lille kniv.

Barkjulepynt (3)

Bagefter kom stykkerne i vand i et par timer, for at gøre dem ekstra bløde. Nogle af dem skulle jo vende med vrangen udad.

Flettet julehjerte

Barkjulepynt (10)

Ens aflange stykker bark skåret ud og foldet på midten.

Barkjulepynt (11)

Barkjulepynt (14)

Med en hultang lavede jeg et lille hul der hvor slidsen skulle gå til og klippede derefter op til det. Uden hullet, var der noget større risiko for at barken flækkede helt, når foldningen gik i gang.

Barkjulepynt (18)

Forsigtigt flettede jeg hjertet. Med tykkere bark og/eller mere fingerfærdighed end mig, kan man sikkert godt lave mange flere fletninger, men jeg syntes nu også at det var pænt at holde selve hjertet ret simpelt, når barken var så detaljeret.

Barkjulepynt (19)

Herefter klippede jeg det øverste af hjertet ud. Man kunne også fint have brugt en skabelon til at tegne på barken i første omgang.

Barkjulepynt (21)

Hanken er blot et aflangt stykke bark, som jeg har sat ind mellem de to dele. Der er ikke brugt lim. Når barken først er tør, holder det udemærket, så længe man ikke putter noget meget tungt i.

Kræmmerhus med krøllet hank

Barkjulepynt (22)

Bark som er cirka på størrelse med en kvart cirkel. Jo mere spids stykket er, jo smallere bliver kræmmerhuset.

Barkjulepynt (23)

Der er mange måder at lukke kræmmerhuset på. Her har jeg klippet ud, så der er små firkanter på den ene side og huller til dem på den anden. Først er firkanterne lavet, så er kræmmerhuset foldet, så jeg kunne se hvor hullerne skulle laves. Der tegnede jeg op og skar ud, efter at kræmmerhuset var foldet ud igen.

Barkjulepynt (27)

Foldet, set udefra.

Barkjulepynt (26)

Og indefra.

Barkjulepynt (28)

For at hanken kan holde til lidt mere, har jeg lavet enderne pilespidsformede. Hullerne til dem, er den størrelse som hankenden er lige bag spidsen.

Barkjulepynt (29)

For at få spidsen igennen, har jeg forsigtigt foldet enderne på den ind. Godt igennem kan de foldes ud igen og holde, når barken er tør.

Barkjulepynt (30)

Efter den første ende er sat i, har jeg snoet hanken, samtidig med at jeg pressede den sammen, en snoning af gangen. Ellers bliver snoningerne ikke jævne.

Når den anden ende af hanken er nået, sættes den igennem hullet i kræmmerhuset på den anden side.

Bark julepynt 2 (1)

Færdig pynt, plus lidt ekstra med de samme teknikker.

Barkjulepynt (38)

Når man nu ikke kan vente på at træet kommer ind, må man bruge potteplanterne. God jul.

Til toppen af siden

Skriv et svar

