Smykkehjort i træ og uld

Jeg fik et juleønske om et smykketræ i form som en hjort. Da jeg syntes det var lidt kedeligt med en købt i plastic, blev det i stedet til smykkehjort med trægevir og nålefiltet uldkrop.

Smykkehjort (1)

På en tynd plade træ, har jeg skitseret det ene gevir ud. Den er lavet ekstra lang, så der er noget at binde fast til kroppen.

Smykkehjort (2)

Men en dekupørsav kunne jeg hurtigt save hele vejen rundt om geviret.

Smykkehjort (3)

Det udsavede gevir lagde jeg spejlvendt på træstykket og tegnede op, så jeg kunne få de to gevirer cirka ens.

Smykkehjort (5)

Færdigt udskåret.

Smykkehjort (6)De var rimelig ru, så med en rundfil og sandpapir, sleb jeg kanterne til.

Smykkehjort (7)

Herefter fik de noget bivoks, så de ikke så let var modtagelig for snavs/fedt fra smykkerne. Jeg varmede lidt voks op og gned det ind med et stykke skind.

Smykkehjort (9)

Da jeg ikke kunne få ståltråden til at sidde fast på stenen, satte jeg et stykke træ nedenunder, samt  ovenover til hoved. Det havde nok været lettere med en ru sten. Skulle hjorten ikke bære noget, kunne jeg bare have lavet den helt i uld.

Smykkehjort (12)

Jeg har brugt ufarvet uld, for at få lidt spil i pelsen. Med en nålefiltningsnål, har jeg filtet kroppen sammen. Først på et skum underlag.

Smykkehjort (14)

Da stykket var ved at være stort nok til at nå hele vejen omkring, satte jeg det på kroppen og filtede forsigtigt enderne sammen. Pas på fingrene..

Smykkehjort (18)

Med kroppen færdig, fortsatte jeg med hovedet efter samme princip. Snuden er lavet med nogle ekstra lag uld og øjnene med lidt hvidt uld filtet på.

Smykkehjort (20)

Oven på det hvide uld, har jeg filtet lidt sort uld som pupiller og meget lidt hvidt, som refleks i øjet. Det gør at øjnene ser mere levende ud.

Smykkehjort (21)

Da der var plads, tilføjede jeg noget blåligt – fo farver mikset sammen og rullet til en lille pølse – filtet rundt om pupillen til iris.

Smykkehjort (22)

Til sidst en sort snude.

Smykkehjort 2 (2)

Færdig smykkehjort, med smykker.

Smykkehjort (24)

Skriv et svar

