Svampefarvning med cinnoberslørhat og brunporesvamp

Jeg har været så heldig at få nogle tørrede svampe, samt låne et par bøger om svampefarvning. Det farvede overraskende godt på både hvidt og gråt uld!

Cinnoberslørhat og brunporesvamp (1)

Ulden er først blevet simret med alun. Der er omkring 100g af hver gråt garn og hvidt uld, tilsat en teskefuld alun i ca. tre liter vand i hver gryde.

Cinnoberslørhat og brunporesvamp (2)

11 gram tørret brunporesvamp (Phaeolus schweinitzii) og 8 gram cinnoberslørhat (Cortinarius cinnabarinus Fr.).

Cinnoberslørhat og brunporesvamp (3)

Brunporesvampen kvaste jeg i en morter.

Cinnoberslørhat og brunporesvamp (5)

Herefter har den kogt i omkring 3 liter vand i en times tid, hvorefter smulderet er siet fra. Væsken havde en flot ravgul farve.

Cinnoberslørhat og brunporesvamp (4)

Cinnoberslørhattene kom hele i tre liter vand. Allerede lige da de kom i, blev vandet guligt og efter en times tid, havde det udviklet sig til en klar violet. Svampene blev også her siet fra.

Cinnoberslørhat og brunporesvamp (7)

Mens jeg ventede på at svampene skulle blive færdige, lå ulden i deres kogevand, så det ikke blev for hurtigt koldt. Efter svampene var siet fra farvesupperne, kom jeg en halv portion hvid og gråt uld i hver og lod det stå og småsimre i en times tid.

Jeg havde læst instruktionen galt, egentligt skulle der tættere på 1:1 i af cinnoberslørhat, i stedet for 1:10, men det gav stadig meget farve!

Cinnoberslørhat og brunporesvamp (8)

Færdigt resultat. De to yderste er cinnoberslørhattene og de inderste fra brunporesvampen. Den startede klar gul, og gik over til gylden. Det grå garn blev gyldentgrønt.

Den røde blev måske mere ferskenfarvet end rød, men stadig flot og klar. Jeg har brugt både noget af det gyldne og røde til min vikingehætte.

Det er helt bestemt ikke sidste gang, at jeg skal lege med svampefarvning.

4 thoughts on “Svampefarvning med cinnoberslørhat og brunporesvamp

  1. Pingback: Flettet snøre til hætte | FormidlerLone

  2. Pingback: Dobbelt heksesting | FormidlerLone

  3. Pingback: Hætte efter “Skjoldehamn” fund | FormidlerLone

  4. Pingback: Første forsøg med håndten | FormidlerLone

Skriv et svar

