Firkantet kappe med heksesting

Da det jo er lidt koldt for tiden, tænkte jeg at det ville være passende at lave en uldkappe. Udgangspunktet gik på vikingestil, men simpelt, så der ikke gik stof til spilde, men stadig så den var dekorativ. Det blev til en firkantet kappe, med store heksesting langs kanten.

Firkantet kappe

Jeg startede ud med et stykke vadmelsstof i gråt på cirka 160*140 centimeter fra Myrsale. Kanten foldede jeg omkring en centimenter ind og riede fast. Denne snor kommer ud senere, det er bare for at undgå at skulle sætte en masse nåle i. De stikker når man sidder og arbejder, samt har det med at falde ud.

Firkantet kappe (1)

På forsiden tegnede jeg med kridt en hjælpelinje, så bred som min linial var bred, for at gøre det let. Den er 3,5 centimeter, så når bunden på syningen er lige inden for den foldede kant på bagsiden, er stinget ialt omkring 2,5 centimeter. En del større en normalt, men det var hvad jeg ønskede, så stinget var let at se på afstand.

Til at sætte afstanden fra sting til sting, brugte jeg breden på min tommelfinger.

Firkantet kappe (2)

Nålen kommer op fra den bagerste del af sidste sting.Firkantet kappe (3)Derefter krydset op, ned i det forreste af næste sting og op lige bagved. For at få fuld effekt af stinget, bør der være et syneligt mellemrum mellem op og ned. Jeg har planer om at lave et ekstra sting ind i mellem i en anden farve, så det skal der stadig være plads til.

Firkantet kappe (4)

Ved hjørnerne lavede jeg to bundsting. Her det sidste topsting.

Firkantet kappe (5)

Første bundsting, med cirka lige lang afstand som normalt til forrige sting.

Firkantet kappe (6)

Derefter endnu et sting langs bunden. De to bundsting, skal helst være omkring lige langt fra hjørnespidsen, ellers bliver der meget langt til næste bundsting.

Firkantet kappe (7)

Herefter op til toppen igen, også her omkring så langt fra hjørnet, som det sidste topsting.

Firkantet kappe (8)

Derefter er det bare at fortsætte rundt.

Firkantet kappe (9)

Den midlertidige færdige kappe. Jeg brugte enkelttråde fra en femtråde 25 meter uldtråd. Hele rullen, plus nogle meter, blev brugt.

Stingene er ikke baseret på fund, det vil sige at heksesting var brugt i vikingetiden, men så små som muligt og oftest så de krydsede over den nedfoldede kant for at holde bedre på den.

Firkantet kappe (10)

Min plan var at farve kappen, inkl. den første stingrække med ellekogler. Det burde give en grønlig farve på det grå stof og gult på det hvide garn. Herefter ville jeg finde en kontrastfarve og sy anden række heksesting i.
Jeg havde kogler, brænde, med mere klart, men fandt ud af at min gryde både var lidt for lille, samt at den var utæt. Så projekt kappe er udskudt, til jeg finder en større gryde. Nok omkring dobbelt størrelse.

Resultatet af farvning med ellekogler, lykkedes ved hjælp af en fodertønde og varme sten. Og de dobbelte heksesting, hvor kappen er færdig.

5 thoughts on “Firkantet kappe med heksesting

  1. Pingback: Forskellige pyntesting på hat | Lones Naturværksted

  2. Pingback: Vølven fra Fyrkat 2: Kjolen | FormidlerLone

  3. Pingback: Dobbelt heksesting | FormidlerLone

  4. Pingback: Ildpose af egernskind | FormidlerLone

  5. Pingback: Farvning med ellekogler i fodertønde med varme sten | FormidlerLone

Skriv et svar

