Første forsøg med håndten

Det ser meget flot ud med dem der kan spinde på håndten. Men let er det nu ikke. Jeg prøvede at se på videoer og prøvede med to forskellige forskellige vægte, men jeg tror nu at jeg skal have en til at vise mig teknikken. Resultatet blev dog brugbart.

Håndten (1)

Her brugte jeg en ret tung ten af egetræ, sammen med noget af mit svampefarvede uld. Først har jeg taget enden fra en tynd stribe uld og foldet om krogen.

Håndten (2)

Tenen har jeg så drejet, for at få ulden til at sno om sig selv og låse enden. Jeg har snoet mod uret, da det virkede bedst for mig, men retningen er lige meget, bare det er ens hele snoren igennem.

Håndten (3)

Ulden trak jeg i den ønskede tykkele med venstre hånd, mens jeg med højre (her begge venstre, så jeg kunne bruge kameraet), låser hvor langt oppe snoningen er.

Venstre brugte jeg også til at dreje tenen til det var ved at den snoede om sig selv, hvorefter jeg holdt tenen fast mellem knæene, så den ikke drejede op.

Håndten (4)

Så kunne jeg føre højre hånd længere op af snoren, så den overdrevne snoning der var længere nede, bevægede sig op i næste del af ulden. Det er vigtigt at kontrollere hvor langt snoningen kommer op, så den del af ulden der ikke er trukket ud, bliver snoet.

Håndten (5)

Da der var ved at så lang en snor, at den ikke var til at arbejde med, snoede jeg snoren ned omkring det nederste af tenen, op igen og et par gange rundt om krogen. Og så ellers sno videre.

Håndten (6)

Lidt blandet tykkelse, men det kan da næsten genkendes som snor. For at undgå at det snor ud igen, ville det være en ide at sno to snore sammen, denne gang med uret. Men så syntes jeg snoren blev for tyk til hvad jeg skulle bruge.

Håndten (8)

Jeg prøvede også med en lille håndten i fyretræ, som var meget lettere. Den var lidt mere flyvst, men gjorde også at snoren kunne blive tyndere, uden at den knækkede fra vægten af tenen.

Håndten (9)

Den gule snor blev cirka halv så tyk som den røde.

Håndten (10)

Mere på rullen. Det blev brugt til dobbelt heksesting på en kappe.

Nogle behøves ikke holde tenen fast mens de arbejder, men kan trække/sno samtidig. Men det syntes jeg ikke helt ville virke for mig. Jeg må øve mig noget mere.

8 thoughts on “Første forsøg med håndten

  1. Pingback: Lugtløs kamille | Lones Naturværksted

  2. Pingback: Olivengrøn med almindelig mangeløv bregne | Lones Naturværksted

  3. Pingback: Vølven fra Fyrkat 4: Opbevaringskiste med udstyr | FormidlerLone

  4. Pingback: Farvning med regnfang blomster og blade | FormidlerLone

  5. Pingback: Terninger i hjortetak | FormidlerLone

  6. Pingback: Flettet snøre til hætte | FormidlerLone

  7. Pingback: Dobbelt heksesting | FormidlerLone

  8. Pingback: Hætte efter “Skjoldehamn” fund | FormidlerLone

Skriv et svar

