Grundform på taksbue

For efterhånden et godt stykke tid siden, begyndte jeg på at fremstille en bue. Jeg havde fået kløvet en taksstamme og høvlet siderne til, så jeg troede at det var lige før jeg var der med grundformen. Det tog dog mange flere timer! Havde jeg valgt noget mere moderne værktøj, havde de par centimeter ikke taget så længe, men med bugthøvl og båndkniv, var det en omstændig affære.

Bue grundform (2)

Buen skulle ned på ca. 3,5 centimeter i bredden. Det blev tegnet op på buen, så det var let at se, hvor der skulle mere af. Jeg prøvede at få midten til at ligge, så jeg fik så mange knaster af som muligt. Nogle steder skulle der ikke noget af, andre fra begge sider eller kun den ene eller anden. Så det var med at holde øje.

Bue grundform (3)

Træet spændte jeg fast i skruetvinge, hvor jeg var meget opmærksom på at  det kom til at ligge så siden opad ikke var skråt i forhold til forsiden, når jeg var færdig. Jeg arbejdede med en blanding mellem hammer og mejsel på knasterne, båndkniv på de lange lige stræk, samt bugthøvl på alle stykkerne ind imellem. Det skiftede hele tiden, hvilken retning der var bedst at høvle fra. Især omkring knasterne. Om valgte jeg den forkerte retning, splintrede træet bare mere op.

Når jeg et sted var nået ned til hvor der ikke skulle mere af, satte jeg en streg over, samt et kryds på den færdige side. Det var lettere end at holde øje på siden, hvor blyantstregen var.

Bue grundform (4)

Efter nok omkring 4-6 timer, var buen ved at være 3,5 centimeter tyk hele vejen.

Bue grundform (5)

Så vendte jeg buen, så bugen – det stykke der kommer til at være mod skytten – vendte opad. Der var rigtig meget ubrugeligt kerneved som skulle væk, så jeg kunne se hvor meget af træet der egentligt var at arbejde med.

Også her brugte jeg de forskellige høvle og også her skulle jeg være virkelig forsigtig, så der ikke pludselig flækkede et stort stykke af. Det tog nok også et par timer.

Bue grundform (6)

Her har jeg kun taget det ubrugelige mørke kerneved af. Visse steder skal der stadig en del mere af, mens andre steder er der ikke særlig meget tilbage. Især i den ene side endte jeg noget tæt ved det lyse splintved.

Bue grundform (8)

Der skal stadig arbejdes en del på buen. Den skal være smallere i enderne, gøres generelt tyndere på både ryg og bug, samt der skal en masse små lag af på bugen, for at gøre den lige bøjelig over det hele.

Men det begynder da at ligne en bue.

2 thoughts on “Grundform på taksbue

  1. Pingback: Buebygning – sidderne skæres til | FormidlerLone

  2. Pingback: Kløvning af taks til langbue | FormidlerLone

Skriv et svar

