Nålehus i birkebark, senesnor og svampe

Sidst jeg var ude og lede efter svampe til at farve med, kom jeg også hjem med en birkeporesvamp (Piptoporus betulinus). De kan ikke bruges til at farve med, men jeg fandt ud af at de førhen har været brugt til nålepuder fordi de er fine hvide og nålene ikke skulle ruste. Jeg kombinerede det med et hylster til at have nålene i, som jeg lavede i birkebark, bundet sammen med senesnor og en læderporesvamp til bund.

Nålehus svamp bark (1)

Birkeporesvampe på et udgået birketræ. De kom i mange forskellige størrelser! Jeg valgte en af de mindste, så den passede til låg.

Nålehus svamp bark (2)

Porelaget kunne let trækkes af.

Nålehus svamp bark (3)

Det yderste lag var meget porøst og kunne kradses/skrabes af.

Nålehus svamp bark (5)

I et lille stykke bark lavede jeg huller på forhånd, så der var mindre risiko for at barken flækkede, når jeg bandt knuder.

Nålehus svamp bark (6)

Alle hullerne, inklusiv til bunden.

Nålehus svamp bark (7)

Som snor brugte jeg noget af det senesnor jeg før havde lavet, det vil sige nogle af de små stykker jeg havde i overskud. Her bandt jeg blot et knude for hvert par, men det kunne også være pænt med en gennemløbende snor, evt. i bark eller læder.

Nålehus svamp bark (8)

Jeg trak også en snor gennem birkeporesvampen til strop.

Nålehus svamp bark (9)

I bunden en knude, til at låse.

Nålehus svamp bark (4)

Broget læderporesvamp (Trametes versicolor) valgte jeg til bund, så der var mindre risiko for at nålene stak igennem, samt fordi den er flot.

Nålehus svamp bark (10)

Jeg havde prøvet at finde en som passede i størrelse, men de var mere aflange, så jeg klippede kanterne af.

Nålehus svamp bark (11)

Læderporesvampen blev også bundet fast med senesnor.

Nålehus svamp bark (13)

Med nåle. Jeg tror jeg bliver nød til at stoppe hullerne lidt til, så de ikke kan stikke ud den vej.

Svampen burde være hvidlig, men den blev nu lidt gul. Det syntes jeg nu ikke gør noget.

Nålehus svamp bark (14)

Birkeporesvampen i som låg.

Skriv et svar

