Svampefarvning med fyrre korkhat

På svampetur fandt jeg en flad svamp, som jeg tror er fyrre korkhat (Gloeophyllum sepiarium). Den var flot kobberfarvet på undersiden, så selv om jeg ikke havde set den beskrevet som en farvesvamp, kom den en tur i gryden. Resultatet var en gylden nuance. Det er der mange andre planter der giver, men ikke så mange her om vinteren.

Fyrrekorkhat svampefarve (1)

Svampene på deres voksested. Jeg plukkede kun 50 gram, da jeg ikke vidste om de kunne farve. Der var dog rigeligt af dem.

Fyrrekorkhat svampefarve (2)

Jeg skar svampene i skiver og kom i gryden og allered kort efter, fik vandet en gullig farve. Alt i alt, fik det omkring en times tid på kogepunktet.

Fyrrekorkhat svampefarve (4)

Væsken siet fra svampene, sammen med en lille tot uld, der havde været med som test.

Fyrrekorkhat svampefarve (5)

Omkring 50 gram uld, mest hvidt samt lidt gråt, i væsken og småsimret en times tid. Ulden havde på forhånd været i en gryde med lidt alun og så meget vand at det kunne flyde frit. Her simrede det også en times tid for at bejse, så farven bedre virker.

Fyrrekorkhat svampefarve (7)

Den tørre uld. I højre og venstre side er hvilken farve ulden havde inden farvning.

Hvor lysægte farven er, må tiden vise.

Skriv et svar

