Ildpose af egernskind

Det er begrænset hvad man kan lave af et enkelt egernskind. Men en lille pose til det mest basis udstyr til at lave ild med, kunne det blive til. Jeg forede den med grønt uldstof, lavede en “agern” knap til at lukke posen og syede halen, så pose kunne hænges fra et bælte.

Garvning af egernskindet skete i efteråret.

Egern pose (1)

Jeg startede med at sy hullerne fra øjnene sammen med lidt senesnor.

Egern pose (2)

Derefter klippede jeg skindet til, så det var så firkantet som muligt. Herefter tegnede jeg formen op på det grønne uldstof og tegnede en ekstra linje, omkring en centimeter fra skindet.

Egern pose (3)

Stoffet til hovedet klippede jeg ikke fri, da det skulle limes på skindet, men det til selve posen klippede jeg langs den yderste kant. Derefter lagde jeg stoffet dobbelt, så det fik form af en pose og syede siderne sammen med små sting, langs den inderste streg.

Egern pose (4)

Den forreste kant på posen foldede jeg lidt ned og syede fast med heksesting, sammen med lidt af det overskydende egernskind.

Egern pose (5)

Meget nærbillede af stingene. Jeg brugte brun tråd til alle syningerne.

Egern pose (6)

Egernskindet foldede jeg også dobbelt, med pelssiden indad. Dog ikke hovedet, som skulle bruges til flap. Siderne er syet sammen på samme måde som foret, dog med større sting. Skindet er rimelig tyndt langt kanten og små sting kan let flænge skindet.

Egern pose (7)

Skindet er vendt med pelssiden udad igen og foret sat i, uden at vende det. Så kommer syningerne i foret til at vende mod syningerne i skindet og man kan ikke se dem inden i posen.

Foret var lidt større end skindet, derfor stikker det ovenud. Jeg har syet stof og skind sammen med små sting langs posens forreste kant.

Egern pose (8)

Hovedet har jeg limet på foret ved hjælp af kontaktlim. Det er kommet i et tyndt lag på begge flader. Herefter har jeg ventet på at limen var helt tør, inden fladerne er blevet presset sammen.

Egern pose (9)

Inden jeg klippede det overskydende stof af, syede jeg de to kanter sammen, for at få dem til at passe bedst muligt.

Egern pose (10)

Her har jeg klippet det overskydende stof af.

Egern hale strop (1)

Tiden var nu inde til at lave stroppen til bæltet af halen. Først syede jeg et stykke stop sammen med heksesting, til at danne bagsiden.

Egern hale strop (2)

Selve halen var desværre gået i stykker, da jeg tog den af. Så mere kontaktlim kom i brug. Både på skindsiden af halestykkerne og på stingsiden af stroppen.

Egern hale strop (4)Da limen var tør, pressede jeg halestykkerne på stoffet, så pelsen kom til at ligge så tæt som muligt.

Egern hale strop (5)

For at sikre det hele ekstra meget, syede jeg stof og pels sammen med små sting. Både for oven og neden af stoffet.

Egern pose (11)

Halen lagde jeg dobbelt, så den dannede en strop og syede den på bagsiden af posen.

Agern knap (1)

Til at lukke posen med, tænkte jeg det ville være sjovt med et agern som knap. Men jeg var bange for det ikke ville holde nok, så i stedet lavede jeg en af et stykke egetræ. Her tegnet op.

Agern knap (2)

Formen snittede jeg til med en dolk.

Agern knap (3)

Så kom fil og sandpapir i brug, for at give form.

Agern knap (4)Jeg brugte en syl, for at lave knopperne i “hatten”. De kunne let bare trykkes ind.

Agern knap (5)

Til sidst fik knappen olie. Jeg prøvede med en klar på selve agernet og en rødlig på hatten, men syntes nu ikke det gjorde den store forskel.

Egern snor

Inden jeg syede knappen på, lavede jeg en snor til at lukke posen. Til det, brugte jeg det egernskind jeg havde skåret fra, klippet i strimler.

Egern snor (1)

Det var dog ikke solidt nok i sig selv, så det kom også på et stykke stof, sat fast med kontaktlim.

Egern snor (2)

Klistret sammen. Jeg prøvede at få pelsstykkerne til at gå i samme retning.

Egern snor (3)

Syet sammen, for ekstra styrke. Jeg førte nålen op i midten, rundt om snøren i den ene side og op i midten igen. Gentaget til den anden side, og så videre.

Egern snor (4)

Færdig snøre. Ikke overvældende kønt. Kan være jeg bare sætter en almindelig snøre i senere.

Knaphulssyning (1)

I posen lavede jeg 1 centimeter lange knaphuller, med 2,5 centimeters mellemrum. Det passede med otte styk, hele vejen rundt.

Start på knaphulssøm, ved at lave en knude i enden af tråden og føre den ind mellem stof og pels, så knuden bliver gemt imellem lagene.

Knaphulssyning (2)

Nålen er ført om til forsiden og igennem samme sted igen, så der kommer en lille ring.

Knaphulssyning (3)

Bagefter er nålet ført igennem ringen fra venstre til højre.

Knaphulssyning (4)

Så begynder de almindelige sting. Fra pelssiden om til stofsiden. Se evt. 3/4 nede så siden knaphulssting på hætte. Det er lidt lettere at se med hvid tråd.

Knaphulssyning (5)

Knaphulsstingene færdige.

Egern pose (12)

To huller boret i agernknappen og den er syet på. Snoren er sat i knaphullerne.

Egern pose (13)

Færdig egernpose åben.

Egern pose (14)

Og lukket.

DSC_0590

Med snøren gemt.

Ildpose indhold (1)

Her med indhold. Hjemmelavet ildstål nederst. Flintesten og hørstof med bivoks på til venstre. Lille bivokslys i muslingeskal, med lidt askebehandlet fyrsvamp og tinderstick i låget til højre.

Ildpose indhold (3)

Muslingeskallen lukket med hørstoffet.

Ildpose indhold (4)

Her er det lidt større sæt. Tændstikæske i sælskind med tændstikker, svovlsider fra en almindelig tændstikæske (kan ikke ses på billedet) og et par F.A.T. packs nederst til venstre. Jutesnor med bivoks øverst til venstre.

Muslingeskal med dunhammer/kæruld miks øverst i midten.

Udhuldet pilegren til højre. Barken er skrabet af og et stykke ståltråd brugt til at få marven i midten ud med, mens grenen stadig var frisk. Under den, lidt flere tindersticks.

Nederst i midten en beholder i birkebark med harpiks i.

Ildpose indhold (5)

Muslingeskallen lukket med jutesnoren. Tindersticks er i sælskindsposen.

2 thoughts on “Ildpose af egernskind

  1. Pingback: Skuldertaske i grævling | FormidlerLone

  2. Pingback: Egern garvning | FormidlerLone

Skriv et svar

