Pastelpåskeæg med plantefarve

Jeg faldt over en bog med plantefarvning af æg og tænkte jeg ville afprøve et par af de mindre brugte opskrifter med bark, svampe med mere. Resultatet blev ret pastelfarvet, så jeg tilføjede lidt mønster med akvarelfarve,  samt bladguld.

Pastelpaskeaeg (1)

Hvad jeg lige havde liggende eller kunne finde i skoven. Med i hver skål, kom en halv teskefuld alun.

Randbæltet hovporesvamp (Fomitopsis pinicola), Sveden sodporesvamp (Bjerkandera adusta), birkebark (Betula pendula).

Brombærblade (Rubus plicatus), skovfyrnåle (Pinus sylvestris).

Krap (Rubia tinctorum), saflortidsel/falsk safran (Carthamus Tinctorius), et par friske tranebær (Vaccinium oxycoccos).

Det lå i blød i en times tid i varmt vand.

Pastelpaskeaeg (2)

Pustede ægene med en pumpe, der vist egentligt er til skylle ører. Jeg bruger den til at få støv af linsen på mit kamera. Pastelpaskeaeg (3)

Materialer på fugtig serviet og omkring ægget. Denne fik ikke så meget, da det kunstige safran så ud til at farve en del. Og jeg havde ikke så meget af det.

Pastelpaskeaeg (4)

Staniol omkring. Der stod at det skulle være så løst, at der kunne komme vand ind. Jeg tror en anden gang, vil jeg fylde ægget med vand og så pakke det tættere ind.

Pastelpaskeaeg (5)

Æggene i gryden. Jeg lagde et mindre låg ned i gryden, så de blev holdt under vand. Og så koge i tre timer.

Pastelpaskeaeg (6)

Meget lyst resultat! Den blev krap blev ok rødlig og den med svampe – og lidt regnfang/Rejnfan (Tanacetum vulgare) jeg havde glemt jeg havde – blev lidt gulligt. Men ikke nok.

Pastelpaskeaeg (13)

Jeg fandt ud af at det var meget vigtigt ikke at bruge aluminiumsgryder og at der egentlig helst skulle lidt eddike i vandet. Eddike havde jeg, men ikke lige en anden gryde ved hånden. Så jeg prøvede en teknik med koldfarvning.

Første skål fik ekstra krap, anden almindelige løgskaller og den tredje paprika og regnfang. Alle med lidt eddike og i varmt vand. Det stod så natten over.

Pastelpaskeaeg (14)

Det gav nogle pastelfarvde æg, som jeg besluttede at dekorere med lidt akvarelmønster.

Pastelpaskeaeg (15)

Efter maling. Jeg besluttede mig for at bruge farver, der var meget tæt på grundfarven.

Pastelpaskeaeg (16)

Bagefter fik de lidt olie.

Pastelpaskeaeg (17)

Til sidst testede jeg bladguld, bladkobber og bladsølv, da jeg alligevel havde noget liggende. Det skal afprøves på nogle mørkere æg engang.

Pastelpaskeaeg (18)

Til at hænge dem op, bandt jeg en lille klump uld fast på en gennemsigtig snørre.

Pastelpaskeaeg (19)

Ulden kunne så presses forsigtig ind i ægget og holde derinde.

Pastelpaskeaeg (20)

Færdige æg. Jeg var ikke 100% tilfreds, så jeg gik videre med koldfarvning og fik blå, lilla og grønne æg. Desuden spiselige plantefarvede æg.

2 thoughts on “Pastelpåskeæg med plantefarve

  1. Pingback: Spiselige plantefarvede æg | FormidlerLone

  2. Pingback: Koldfarvede æg | FormidlerLone

Skriv et svar

