Fyldninger i kuksa

I sommers lavede jeg en kuksa i birkeknude. Desværre kom der huller i fra hvor der havde været foldninger af bark. Jeg prøvede at reparere dem med harpikslim, men det kunne ikke holde til varme drikke. Da jeg ikke ville smide koppen ud, måtte jeg tænke i andre baner. Det krævede et par kiksede forsøg, før en løsning.

Kuksa 3-2

Jeg startede med at lave små stykker træ at sætte i hullerne og så fylde med epoxy i stedet for harpikslim. Desværre var det bark der var tilbage for porøst, så det kunne heller ikke holde til varm væske. Desuden fik jeg at vide epoxy frigav giftige stoffer ved opvarmning.

Kuksa dental (1)

For at undgå mere løs bark, fjernede jeg det hele. Det var skræmmende meget! At lave træ “propper” til det hele, virkede meget omstændigt og tidskrævende. Jeg begyndte på det, men gik så over til ler i stedet. Det kunne jo desværre ikke brændes, men tænkte jeg ville give det et forsøg alligevel, bare med noget til at holde sammen på det.

Kuksa 6 (2)

En havde anbefalet shellak, den nye version skulle ikke være farlig. Men den farvehandler jeg var i, anbefalede “vandglas” i stedet. Det har været brugt til at lappe revnede vaser. Jeg troede nu ikke så meget på det og selv om koppen fik flere lag, var laget stadig ikke vandtæt og skallede desuden af. Men sikkert fint til almindeligt keramik.

Kuksa dental (2)

I stedet fandt jeg i gemmerne noget dental polymer, det vil sige det “plastic/procelæn” man bruger til at lave kunstige tænder og fylde huller med. Så det ville være ufarligt, når det var hærdet, og det kunne holde til varme drikke. Det spændende var om det ville binde til træ.

Kuksa dental (3)

Man blander pulver med en klar væske til man får en konsistens, der er til at arbejde med. Brug udluftning, åndedrætsværn og eventuelt beskyttelsesbriller. Det lugter helt forfærdeligt og er giftigt inden det størkner.

Kuksa dental (4)

Jeg arbejdede mig stille og roligt ind mod midten og lod hvert lag tørre et par minutter inden det næste.

Kuksa dental (5)

Det er lidt som gips at arbejde med. Dental polymer er svært at arbejde frihånd med, det vil gerne glide alle mulige andre steder hen, så det er vigtigt at holde øje med begge sider.

Kuksa dental (7)

Jeg kunne godt have fyldt jævnt ud, men jeg ville helst være færdig hurtigst muligt, så jeg fokuserede kun på at få koppen tæt. Selv med maske og udluftning, var det ikke behageligt at arbejde med.

Kuksa dental (8)

Det sidste fyldt ud. Så var det bare at vente på at polymeren tørrede nok til, at der kunne slibes.

Kuksa dental (12)

Man kan bruge sandpapir eller andet slibeværktøj, for at få overfladen så glat som man vil. Jeg lavede det bare i niveau med træet. Husk støvmaske.

Kuksa dental (14)

Træet fik lidt olie, så jeg bedst kunne tilpasse farven på fyldningen.

Kuksa dental (15)

Til at male, brugte jeg “Minute Stain”, som er beregnet til at male på kunstige tænder, så de mest muligt ligner ægte. Jeg prøvede først at få det til at ligne træets årer.

Kuksa dental (16)

Her var det mest den brune og gule, der passede. Der var ikke en rigtig rød i sættet, kun en “gumme pink”, så jeg kunne ikke rigtigt ramme den rigtige farve.

Kuksa dental (17)

I stedet fulgte jeg de former der var i fyldningerne. Så mørkest i hullerne og mere gulligt på toppene. Resultatet kunne med lidt god vilje ligne harpiks. Eller bare nogle seriøst rådne tænder.

Kuksa dental (21)

Første test: den holdt til lunken kamillethe.

Kuksa bikovs (1)

For ekstra beskyttelse, lavede jeg en trævoks af bivoks og linolie. Først blev bivoksen smeltet.

Kuksa bikovs (2)

Lidt af gangen, blandede jeg det i olien. Det er en koldpresset jomfru linolie, hvor der har ligget cedertræsspåner i, så det har fået en rød farve.

Kuksa bikovs (3)

Jeg endte nok med omkring halv af hver, til det havde en cremeagtig konsistens.

Kuksa bikovs (4)

Voksen kom bare på med fingrene. Det gav dejligt bløde hænder.

Kuksa dental (28)

Den endelige test:  Ret varm kaffe ved Gribsø en tidlig morgen. Den holdt!

 

3 thoughts on “Fyldninger i kuksa

  1. Pingback: Køkkenspartel i gevir | Lones Naturværksted

  2. Pingback: Harpikslim på kuksa | FormidlerLone

  3. Pingback: Kuksa – kop skåret i birk | FormidlerLone

Skriv et svar

