Hør char cloth og mini stearinbomber

Her kommer et par klassikere inden for båloptænding, man selv kan fremstille hjemmefra: char cloth, som ulmer længe, og stearin bomber, som brænder længere tid end papir i sig selv.

Hør char clothHør char cloth (1)

Normalt bruger man bomuld til char cloth, men da jeg ikke havde noget jeg var sikker på der ikke var kunststof i, lavede jeg dem af små stykker hørstof i stedet. Alt af plantefibre burde kunne bruges. Plast/kunststof smelter bare.

De er lagt i en tom vaselinebeholder, hvor der er prikket et hul i toppen, så dampe kan komme ud.

Hør char cloth (2)

Beholderen er kommet en tur i brændeovnen. Jeg prøvede først over et stearinlys, men det gav overhoved ikke varme nok. I ovnen gik der dog ingen tid før røg osede kraftigt ud af hullet i beholderen. Det skal det gøre.

15-20 minutter skulle være fint. Denne her fik lov til at stå en times tid i yderkanten, mens jeg lavede noget andet.

Hør char cloth (3)

Efter at beholderen var taget ud, stod den natten over, så jeg var helt sikker på at den var kold. Åbner man låget, mens beholderen stadig er varm, risikerer man at den luft/ilt der strømmer ind, tænder ild til stoffet, så det brænder i stedet for forkuller.

Hør char cloth (4)

Når man sætter ild til stoffet, laver det ikke flammer, men ulmer stille og roligt. Super til hvis man vil bruge ildstål og naturmaterialer. Og så fylder stoffet stort set ikke noget.

Bomuld char cloth

Bomuld char cloth (1)

En bomulds T-shirt klippet i stykker.

Bomuld char cloth (2)

Efter en tur i brændeovnen.

Bomuld char cloth (4)

Brandtest. Den ulmede kraftigere end hør, men gik også hurtigere ud.

Mini stearinbomber

Mini stearinbombe (1)

Et Post-it stykke papir er foldet og bundet sammen med et stykke sytråd. Normalt laver man det med avispapir, men jeg ville gerne lave en minimal. Mini stearinbombe (2)Dyppet i flydende bivoks – stearin er også fint og tørret. Jeg har ladet spidsen af sytråden være fri for stearin, så den lettere fænger.

Flere tests af optændingsmaterialer.

One thought on “Hør char cloth og mini stearinbomber

  1. Pingback: Test af optændingsmateriale | FormidlerLone

Skriv et svar

