Flettet snøre til hætte

For et par måneder siden lavede jeg en hætte efter “Skjoldehamn” fund, men manglede at lave de flettede snører til den. De er lavet med fire tråde i to forskellige farver, så flettet ligner en spiral.

Som ved hætten er en stor del så meget efter original som jeg kunne. Ændringer og ligheder har jeg skrevet med.

Skjoldehamn snører (1)

Originale tråde er olivengrønt og brunrød. Jeg har gul og rød, som på hætten, farvet med svampe. Jeg har lagt to lange snore dobbelt og bundet en knude midtpå. Rød i midten og gul til venstre og højre.

Skjoldehamn snører (2)

Yderste venstre er lagt under de to i midten og tilbage over den ene.

Skjoldehamn snører (3)

Yderste højre er lagt under de to, der nu er i midten og tilbage over en. Nu er de to gule i midten.

Min er lavet af en enkelt håndspundet tråd, da jeg ikke er god nok til at lave tråden tynd nok til at lave en dobbelt s-tråd, som originalen er lavet af.

Skjoldehamn snører (4)

Igen tages yderste venstre under de to i  midten og tilbage over en enkelt.

Skjoldehamn snører (5)

Så er det højre igen med under de to i midten og tilbage over en. Nu er det igen de to gule, der ligger yderst. På samme måde fortsætter man med resten af fletningen.

Skjoldehamn snører (6)

Den originale er 19 centimeter. Mine blev 30, da det var hvad jeg havde af snor og jeg syntes de var for fine til at klippe noget af. Både min og originalen er 0,4 centimeter bred.

Skjoldehamn snører (7)

Der stod ikke så meget om endeduppen, udover at den var af grønt valket stof, 2,5 centimeter lang og syet på med grønne sting. Jeg brugte samme stof som til hætten og syede med hvid, for at det passede til resten.

Skjoldehamn snører (11)

Snorene er syet på som originalen, ca. 23 centimeter fra toppen af hætten og 10 centimeter fra bagkanten. Jeg brugte igen hvide sting, mens originalen er syet på med gyldne og gråbrune sting.

Skjoldehamn snører (9)

Stropperne, når de bare hænger løst.

Skjoldehamn snører (8)

Bundet foran, så der lukkes for træk til halsen. Her er det meget praktisk med de ekstra 11 centimeter. Det gør det lettere at lave en sløjfe.

Skjoldehamn snører (10)

Bundet bagpå, så hætten bliver trukket lidt tilbage fra ansigtet, så det er lettere at se til siderne.

Man ved ikke om snørerne har været til pynt, bundet foran, bagpå eller lidt forskelligt. Praktiske er de i hvert fald.

One thought on “Flettet snøre til hætte

  1. Pingback: Hætte efter “Skjoldehamn” fund | FormidlerLone

Skriv et svar

