Nålebunden tehætte

Jeg syntes at teen blev lidt for hurtig kold, så jeg lavede en tehætte i nålebinding. Nærmere bestemt brodensting, som er rimelig tykt, så der gik 65 gram garn.

Materialet er strømpegarn, det vil sige 80% uld og 20% syntetisk. Det kunne lige så fint laves i ren uld. Det havde jeg bare ikke lige noget af ved hånden.

Nålebunden tehætte (1)

Hold om enden af garnet med ring- og lillefinger og sno den anden ende fra venstre til højre om tommelfinger, samt videre en ekstra runde ovenover, så du har to loop om fingeren.

Nålebunden tehætte (2)

Fortsæt endnu en runde, men denne gang nedenunder første omgang.

Nålebunden tehætte (3)

Flip mellemste loop (den første der kom på) over øverste loop.

Før nålebindingsnålen forfra gennem det loop du lige har tage af.

Nålebunden tehætte (5)Drej nålen tilbage mod tommelfingeren igen. Loopet bliver derved twisted rundt – lidt svært at se på billedet. Før nålen ned mellem de to loop, der er omkring fingeren. Det nederste er holdt på plads af de bagerste fingre.

Nålebunden tehætte (6)

Tag øverste loop af fingeren, enten når nålen er ført helt igennem, eller når den er på vej igennem, som på foregående billede.

Der er nu et loop på fingeren, to bagved og snoren med nålen kommer fra bagsiden af venstre siden af tommelfinger, klar til at blive til endnu et loop.

Nålebunden tehætte (7)

Før nålen igennem de to loop, igen twist og tilbage igennem de to loop omkring fingeren.

Igen tages øverste loop af og nu er der tre loop bag. Der foretages en binding/sting igen, denne gang med de tre loops bagved.

Nålebunden tehætte (8)

Så er der fire loops bag fingeren.

Nålebunden tehætte (9)

Der skal kun igennem de forreste tre, hvilket man fortsætter med.

Bemærk at der er mange andre måder at starte på, jeg syntes bare denne er ret hurtig og let at tilpasse til de forskellige sting.

Nålebunden tehætte (10)

Lige efter første sting med tre bagved, begyndte jeg at binde i cirkler. Før næste sting, gik jeg først forfra igennem siden på arbejdet. Det er lettest ved de første sting at tage nålen hele vejen igennem her, inden der køres igennem de tre bagved.

For at få cirklen større, brugte jeg samme loop at binde ind i to gange den første runde. Næste runde var det omkring hver anden jeg bandt dobbelt i. I tredje runde, var det cirka hver tredje sting. Og så videre.

Nålebunden tehætte (11)

Sådan fortsatte jeg, til cirklen var stor nok til at dække låget.

Nålebunden tehætte (12)

Så fortsatte jeg med at binde ind i rækken på undersiden.

Nålebunden tehætte (13)

Derefter flere runder, til jeg kom ned til hanken. Her fortsatte jeg først bindingen, uden at binde sammen med selve hætten, til snoren var lang nok til at nå ud over hele hanken. Så fortsatte jeg tilbage igen i den snor jeg lige havde lavet og videre rundt langt hætten.

Nålebunden tehætte (14)

Set fra oven.

Nålebunden tehætte (15)

Ellers var det rimelig meget bare at fortsætte med et sting i hver binding i foregående række. Udover yderst på håndtaget, hvor der kom to sting i fire bindinger.

Nålebunden tehætte (16)

Nærbillede.

Nålebunden tehætte (17)

Da jeg nåede bunden, lavede jeg et sting, hvor jeg kun brugte de to bagerste loop, så et med kun et bagerste loop og til sidst sluttet af med et par knuder.

Nålebunden tehætte (18)

Dejlig varm te. Næste punkt er at farve ulden med regnfang/rejnfan.

4 thoughts on “Nålebunden tehætte

  1. Pingback: Farvning med regnfang blomster og blade | FormidlerLone

  2. Pingback: Stribede nålebundne strømper | FormidlerLone

  3. Pingback: Terninger i hjortetak | FormidlerLone

  4. Pingback: Skuldertaske i grævling | FormidlerLone

Skriv et svar

