Pose i lysesiv

Lysesiv kan man finde og flette af året rundt. Her har jeg lavet en lille pose på en forårstur.

Pose i lysesiv (1)

Jeg havde fået at vide at lysesiv kunne høstes om efteråret og så flettes med, efterhånden som man havde brug for det. Men selv efter at have ligget i blød et døgns tid, knækkede de når jeg prøvede at flette med dem.

Pose i lysesiv (2)

I stedet fandt jeg nogle nye fra et nærliggende sumpet område. Spidserne på en del var visne, men der var stadig rigeligt at arbejde med.

De her har stået siden sidste år, men i bunden af planten kunne man se de nye skud var begyndt at kigge op.

Pose i lysesiv (3)

Jeg fandt de længste og tykkeste, som blev lagt hver anden med enten top eller bund til højre. Jo flere stager, jo bredere bliver posen.

Pose i lysesiv (4)

En enkelt stage er taget op – det er den der ligger ned – og en tyndere er foldet omkring på midten.

Pose i lysesiv (5)

Næste stage er blevet tilføjet og flettesivet er også flettet om det.

Her har jeg nok fået taget et lidt for tykt siv at flette med. Så risikerer man at det er stagesivet der bøjer.

Pose i lysesiv (6)

Jeg har fortsat på samme måde til jeg havde posen så bred som jeg ville.

Pose i lysesiv (7)

Derefter har jeg flettet tilbage, for at give ekstra støtte til bunden.

Pose i lysesiv (8)

Når et siv er ved at blive for tyndt, har jeg lagt et nyt med og flettet med dem begge et par flet.

Pose i lysesiv (9)

For enden af anden række.

Pose i lysesiv (10)

Stagerne er foldet forsigtigt, så de danner siderne på posen.

Pose i lysesiv (11)

Så er det bare at fortsætte med at flette rundt på samme måde som ved bunden.

Pose i lysesiv (12)

Færdig flettet. Ikke særlig jævnt, men det kommer sikkert med øvelsen…

Pose i lysesiv (13)

Topstagerne er blevet lagt ned en af gangen, flettet bag ved næste og foran to.

Pose i lysesiv (14)

Er de lange nok, kan de igen flettes bag ved en, foran to og så så videre.

Pose i lysesiv (15)

Hele toppen lagt ned.

Pose i lysesiv (16)

Enderne klippet af.

Pose i lysesiv (17)

Jeg har taget ekstra si og bunden rundt om øverste række, for at låse den. Ellers kan den godt gå op, når posen åbnes.

Pose i lysesiv (18)

Færdig top.

Pose i lysesiv (19)

Til hank har jeg tvistet siv rundt og sat flere i, efterhånden som de andre var ved at blive for tynde. Den ene ende er ført igennem siden på posen.

Pose i lysesiv (22)

Da hanken var lang nok, kom den igennem den anden side på posen og jeg fortsatte med at tilføje siv i tvistningen, samtidig med at de blev tvistet modsatte vej rundt om den hank der allerede er lavet. Det vil sige hanken er dobbelt. Hver er tvistet samme vej rundt, men modsat om hinanden.

Pose i lysesiv (23)

Tilbage igen er enden blevet ført igennem posen og derefter stukket igennem hanken et par gange, for at låse den.

Pose i lysesiv (24)

Man kan også binde et ekstra siv om hanken, for at få ekstra styrke. Enderne fra sivene er klippet af.

Pose i lysesiv (25)

Færdig pose af lysesiv. Den tager lidt tid at lave, men kommer meget an på hvor tæt man har flettet. Jeg prøvede lidt forkslligt.

Skriv et svar

