Farvning med regnfang blomster og blade

Jeg havde fået at vide at regnfang (rejnfan) blomster skullle give en klar gul, hvorimod blade/stilk skulle give en mere grønlig gul. Så jeg farvede noget uld med halvt af hver. Forskellen var minimal, men alt i alt en pæn gul. Desuden fik jeg lavet en vindepind til at lave garnnøgler.

Regnfang blomst og blad (1)

Et par bunder regnfang, som har hængt og pyntet siden sidste sensommer.

Regnfang blomst og blad (2)

Blomsterne. Der var ca. 60 gram. Ulden var forinden bejset ved at småkoge det en times tid med et par skefulde alun.

Regnfang blomst og blad (3)

Uspundet hvid uld og en grå nålebunden tehætte, holdt halvt nede i blomsterne. Der var cirka 125 gram uld i alt.

Regnfang blomst og blad (4)

Efter at det havde småboblet en times tid, var ulden tydeligt gul og gyldengrøn på den del der havde været i gryden.

Regnfang blomst og blad (5)

Den anden halvdel i farveblad. Denne gang med blade/stilke klippet i mindre stykker. Her var omkring 216 gram plantemateriale.

Regnfang blomst og blad (6) 1

Efter en times tid her, kom det op igen. Farveforskellen på samme farve uld var til at overse. Men især farven på det grå garn, var rigtig flot!

Regnfang blomst og blad (6)

Det meste af den gule uld, spandt jeg på håndten så tyndt jeg kunne.

Regnfang blomst og blad (7)

I mangel af bedre til at få garnet ud i et stor bundt, kom det bare rundt om en gryde.

Regnfang blomst og blad (8)

Herefter blev det farvet igen i resten af vandet fra farvningen, som nok havde stået en uges tid på det tidspunkt. Her småboblede det også en times tid. Det gav en lidt dybere gul.

Regnfang blomst og blad (9)

Det sidste uld, der kun havde været farvet en gang, spundet også.

Regnfang blomst og blad (10)

Garnet blev denne gang spændt ud på en mappe. Og jeg lavede en simpel vindepind. Formen er vist ikke så vigtig, bare det er til at få garnet af.

Regnfang blomst og blad (11)

Klar til start. Man kan også tage garnenden først og vikle rundt i rillen nederst, så den er mere låst.

Regnfang blomst og blad (12)

Så er det faktisk bare at vikle garnet skråt på pinden, samtidig med at man drejer den ene anelse, så garnet kommer til at ligge ved siden af forrige række. Lettere at gøre, end forklare.

Regnfang blomst og blad (13)

Færdig rulle taget af pinden.

Regnfang blomst og blad (14)

Set fra toppen. Man kan både bruge garnet fra inder- eller yderside, da begge garnender er tilgængelige.

Regnfang blomst og blad (15)

Den gyldengrønne tehætte, den lille rulle, der er blevet farvet en gang i blomster/blade og den store, der har fået en gang mere i farvegryden.

3 thoughts on “Farvning med regnfang blomster og blade

  1. Ja, jeg har oplevet det samme med rejnfan, så pokker skulle da stå i at sortere det.
    En vindepind er et uundværligt redskab. Hvordan har du lavet din? Har du en drejebænk? Dyb misundelse herfra hvis du har …
    Og du er altså godt nok skrap til at spinde.
    Jeg ser lige, at dit tag hedder Uld/hør/nælde. Har du lavet nældefibre nogensinde, og er du opmærksom på Pias “Nælde-along”? Du er nmere end velkommen med dine ideer, erfaringer eller bare opmuntring. https://colourcottage.wordpress.com/2016/06/09/nettle-along/

    Liked by 1 person

    • Vindepinden er lavet på drejebænk – det er kærestens, men jeg må gerne bruge den =)

      Og tak, det går fremad med spinningen. Jeg var til tekstil marked på Esrum Kloster for et par uger siden, der lærte jeg nye fif, jeg skal have afprøvet for at lave helt tynd snor.

      Jeg har ikke lavet fibre af nælder, kun tråd. Noget af det blev brugt til https://formidlerlone.wordpress.com/2015/10/18/skekniv-skede-i-skind/. Men tænker at lave noget nyt her til sommer, når nælderne er blevet godt store. Så kan bladene komme i en plantefarvegryde.
      Fin nældeblog, den vil jeg kigge nærmere på =)

      Like

      • PS: På tekstilforum i Herning var der en fin planche med hvordan man lavede fibre af nælder (så vidt jeg husker, mener både der var nælde og hør)

        Like

Skriv et svar

