Slentret bånd

I går startede jeg i praktik på Vikingecenter Fyrkat. Udover at lave fladbrød, lærte jeg at slentre bånd. Det er en form for flet, der giver flade bånd.

Slentret bånd (1)

Her er brugt fem tråde på hver omkring to armslænger. De er lagt dobbelt og enderne er bundet sammen og sat fast på et søm i væggen. Jeg har også set nogle lave det, hvor enden sad på stroretåen. Man kan tage mere eller mindre snor efter behov. Ved denne længde bliver det færdige bånd omkring 1/5 mindre end en armslængde.

Slentret bånd (6)

Selve slentringen er lidt svær at fotografere, da man bruger begge hænder til det. Men man starter med på den ene hånd at have to af trådederne på ring- og langefinger. Det er lettest hvis snorene er omkring lige lange.

Slentret bånd (7)

På den anden hånd har man de tre resterede snore. Denne gang også på pegefinger, udover lang- og ringfinger.

Slentret bånd (8)

Med den frie pegefinger på første hånd, tager man snoren fra ringfingeren på hånd to.

Slentret bånd (9)

Så ser hånd to sådan ud, med en snor på pegefinger og langfinger.

Slentret bånd (10)

Snorene flytter man så hen en tak, så snoren fra langfinger kommer til ringfingeren og snoren fra pegefingeren kommer til langfingeren. Det kan man gøre ved at sætte den nye finger i løkken, mens den gamle stadig er i, og så flytte den gamle finger ud.

Så er pegefingeren på hånd to fri og man kan fortsætte med at tage yderste snor fra hånd et med den. Sådan fortsætter man. Husk at stramme til undervejs ved at flytte hænderne fra hinanden, så fletningen presses sammen.

Slentret bånd (5)

Færdig snor oven på et par nålebundne strømper. Når man ikke kan komme længere, binder man blot en knude. Man kan få forskellige mønstre ved at lægge snorene forskelligt og eventuelt udvide til syv eller ni snore i alt.

2 thoughts on “Slentret bånd

  1. Tak. Min ene søn lærte at slentre i børnehaveklassen. Det har han siden glemt, og jeg har med jævne mellemrum ledt efter en forklaring på, hvordan man gjorde. Dette er den første forståelige forklaring på det.
    PS. Jeg kan ikke altid få lov at kommentere på dine opslag. Blogger og WordPress “hader” vist hinanden, så tak for dine fif om nælder, det skal undersøges.

    Like

    • Dejligt at det kan bruges =)

      WordPress er lidt spøjs mht kommentarer, links mm. Jeg skal ind og godkende, når jeg selv har linket til en af mine egne sider…

      Like

Skriv et svar

