Indianer hårsmykker

Fra små stykker læder, flotte fjer og perler, lavede jeg nogle hårsmykker i indianer stil, som let kan varieres alt efter hvad man har på lager af materialer.

Indianer hårsmykke (1)

Miks af materialer. Min kasse med perler, smykkedele, sommerfuglevinger, knoglestumper med mere. Nogle læderrester. Lidt pels og uld, samt forskellige fjer.

Indianer hårsmykke (2)

Af læderet klippede jeg til hvert hårsmykke et rundt stykke læder, samt en lædersnøre.

Indianer hårsmykke (3)

Jeg samlede et par fjer og satte enten en perle på enden, eller lavede en perlekæde jeg syede fast. Plus snoet eller påsyede noget uld eller lædersnor. Enderne fra sytråden er ikke klippet af, da de skal bruges senere.

Indianer hårsmykke (4)

På den ru side af lædercirklerne har jeg limet fjer på med kontaktlim. Ved fasanfjerene til venstre og duefjerene øverst, er de sat på i en cirkel en af gangen. Ved andefjerene til højre, er det et helt stykke hud med fjer som er limet på.

Herefter har jeg skåret to små slidser i lædercirklerne igennem fjerene og trukket lædersnoren, så den danner et loop bagpå. Ved hårsmykket til højre har jeg farvet læderet sort med tusch.

Indianer hårsmykke (5)

Hængefjerene er syet fast til lædercirklen ved hjælp af resten af sytråden.

Indianer hårsmykke (9)

Færdig indianer hårpynt. De er trukket op på en fletning og lædersnøren er strammet og eventuelt bundet i en knude foran. Det skal helst være den ru side af lædersnøren der er indad, så holder det bedre på håret.

Skriv et svar

