Hjernegarvning af gedekid

Jeg fik et lille gedekid, der desværre var død under en uge gammel. Skindet hjernegarvede jeg. Det vil sige, det blev mere pergament, end pels.

Gedekid hjernegarvning (1)

Kiddet hængt op i det ene bagben.

Gedekid hjernegarvning (2)

Jeg har skåret op rundt om fødderne, ned langs benene og i midten af maven og begyndt at trække skindet af.

Den sorte streng der hænger ned, er resten af navlestrengen.

Gedekid hjernegarvning (3)

Halvvejs trukket af.

Gedekid hjernegarvning (4-2)

Og resten. Der er ikke meget tilbage af sådan en lille størrelse.

Gedekid hjernegarvning (7)

Bagsiden af skindet skrubbede jeg forsigtigt med en lille stålbørste, for at få hinder af.

Gedekid hjernegarvning (6)

Nærbillede.

Gedekid hjernegarvning (8)

Herefter vasket i vand, for at få det sidste blod af.

Gedekid hjernegarvning (9)

Jeg havde hængt det til tørre til dagen efter, så det kunne strækkes godt for at åbne huden for garvemassen. Desværre var det meget varmt, så det var tørret så meget at skindet flængede. Det er meget meget tyndere end skindet fra en voksen ged!

Gedekid hjernegarvning (10)

Optøet hjerne fra et rådyr som jeg havde i fryseren. Som regel bruger man bare hjernen fra det dyr man skal garve, men nu havde jeg det andet liggende.

Det ligger i lidt ekstra vand.

Gedekid hjernegarvning (11)

Hjernemassen masseret godt ind i skindet. Tænker det måske er bedst til hvis man skal lave læder, ikke pels, da pelsen sugede massen rigtig meget. Egentligt burde der være nok til flere omgange med stræk af skind ind i mellem, men her blev det meste suget op. Og det selv om hjernen fra et rådyr er større end et gedekid.

Gedekid hjernegarvning (15)

Skindet er blevet rullet og vredet som en karklud, hvorefter det hænger til tørre. Man kan eventuelt hænge det i røgen fra et bål, for at røggarve det også.

Gedekid hjernegarvning (16)

Skindet vasket i brun sæbe og efterfølgende skyllet i flere omgange vand, til det er rent.

Gedekid hjernegarvning (17)

Pelsen kunne dog ikke klare til den omgang og sad så løst at jeg besluttede at tage det af. Det var meget let og kunne bare plukkes af i totter. Især den lyse pels.

Gedekid hjernegarvning (18)

Det meste af pelsen plukket af. Undervejs har jeg strukket skindet, for at få det så stort som muligt.

Gedekid hjernegarvning (19)

Jeg skulle dog være meget forsigtig, der gik let huller i!

Gedekid hjernegarvning (21)

Skindet blev meget pergamentagtig, men det har også muligheder.

Gedekid hjernegarvning (20)

Der er desværre stadig både den store flænge og de små, så jeg kan nok ikke lave et trommeskind. Kun et meget lille et. Men det kunne også bruges til at indbinde en lille bog, eller prøve at tegne på med blæk.

Gedekid hjernegarvning (5)

Som lidt ekstra info, prøvede jeg at lægge kraniet i en myreture. Jeg havde sat en skål over med sten på, så der ikke kom dyr om natten og stak af med kraniet. En del af kæben forsvandt dog stadig. Myrene var interesserede, men det gik lidt for langsomt, taget i betragtning at jeg snart skulle flytte.

Gedekid hjernegarvning (12)

Så jeg kogte kraniet og kom det tilbage i tuen. Desværre må jeg have givet det for lang tid, for det endte med at falde helt fra hinanden. Så konklusionen er at både kranie og skind fra gedekid er meget skrøbelige og skal behandles en helt del mere end almindelige skind.

6 thoughts on “Hjernegarvning af gedekid

  1. Pingback: Flåning og garvning af mår, kat & ræv | Lones Naturværksted

  2. Sikke da en historie. Hjernegarvning … det har jeg hvorfor sytten virker det at komme hjerne på skindet? Og det lyder trist det der med at flytte. Jeg havde jo lige fundet ud af at du ikke bor såå langt væk fra mig 😉

    Like

  3. Pingback: Hjernegarvning – få hjernen ud af kraniet | FormidlerLone

Skriv et svar

