Hurtig hornholder

På vikingemarked havde jeg brug for noget til at kunne holde et drikkehorn mens jeg brugte hænderne til andet. Jeg havde alligevel noget gedeskind og lædersnøre med, så jeg lavede en hurtig holder til at sætte i bæltet.

hornholder-1

Et passende bredt stykke pels klippet ud og testet hvor stramt det skal sidde for at holde. Klippet så hårene vender nedad. Jeg klippede hårene over, så de ikke var længere end selve skindet.

hornholder-2

Fire huller lavet igennem begge ender med en hultang.

hornholder-3

Stroppen i lige så bred pels, klippet så hårene også her går nedad.

hornholder-4

Også fire huller i her, med samme afstand som i det andet stykke.

hornholder-8

Lædersnøre bundet igennem, her set fra ydersiden. Hver ende af lædersnøren er trukket igennem alle lag i henholdsvis højre og venstre hul.

hornholder-7

Snøring set  fra indersiden. Enderne af lædersnøren kom op af venstre og højre hul og er så ført ned igen i øverste og nederste hul. Ved den nederste ende kun igennem stroppen, mens den øverste ende er ført hele vejen igennem til ydersiden og ned igen igennem nederste hul, så jeg kunne binde enderne mellem pelsstykkerne.

hornholder-9

Klar til mjød.

Bemærk det er nok ikke overvældende autentisk med et drikkehorn i bæltet. For det første vælter drikken let ud når man går eller sidder. Der er heller ingen fund med det.

Skriv et svar

