Halsvarmer i store Yorksting

Oftest når jeg nålebinder, bruger jeg tommelfingeren eller nålen som mål til hvor store løkkerne skal være. Til denne halsvarmer i meget tykt garn, ville jeg dog gerne have stingene noget større, for at det ikke skulle blive alt for kompakt.

Halsvarmer (2)Tre løkker løst om tommelfingeren, startende med den midterste og slut med den nederste. Den lille ende af garnet er holdt i den knyttede venstre hånd under første sting. Mellemste løkke er ført over den øverste.

Halsvarmer (1)Nålen er ført fra bagsiden igennem alle tre sting, så man laver et York / Coppergate sting.

Halsvarmer (3)

Inden nålen er kommet helt igennem, tages den øverste løkke af og holdes mellem tommel og pegefinger, imens nålen føres helt igennem.

Ignorer at det sorte på tråden har byttet plads, jeg har vist taget billederne ved forskellige opstarte, for at finde ud af hvor store jeg ville have stingene.

Halsvarmer (4)

Herfra fortsætter man som ved pandebåndet og først laver en række, der kædes sammen når den er lang nok til at nå rundt om halsen. Stinget kan give sig en del, så det burde ikke være et problem at få den over hovedet, men test for god ordens skyld.

Halsvarmer (5)

Længden på halsstykket har jeg lavet i cirka en håndslængde, så halsvarmeren kan komme op og dække næsen også. Herefter har jeg hæftet to sting i hver af de gamle, for at få kraven stor nok til at dække skuldrene.

Halsvarmer (6)

Det tog ikke mere end fem omgange, for at være helt ude ved skuldrene. Man kunne fortsætte og lave en hel poncho på denne måde.

Halsstykket er her foldet ned, det er omkring dobbelt så langt udfoldet.

Halsvarmer (7)

Med pandebånd i samme garn. Stinget til de to er det samme, det er kun størrelsen på løkkerne der er forskellige.

One thought on “Halsvarmer i store Yorksting

  1. Pingback: Håndunderlag i Kitee sting | Lones Naturværksted

Skriv et svar

