Mini Mammen handsker

Jeg har været på broderikursus og lavede der et par babyhandsker med broderi inspireret fra vikingegraven ved Mammen. Man kan bruge samme model til at lave poser med, men så bør motivet nok vende den modsatte vej.

Mini Mammen handsker (0)

Egentligt er mønstret en lille del på en kappe, men jeg ville gerne starte ud med noget mere overkommeligt. Denne del syntes jeg var sjov, fordi håret går over og bliver hænder.

Først skitserede jeg op med en hvid stofblyant.

mini-mammen-handsker

Jeg syntes dog det var lige så let at skitseret op på uldstoffet med risting, der kan fjernes bagefter.

mini-mammen-handsker-1

Basisk knude: først sno enden af tråden nogle gange om nålen.

mini-mammen-handsker-2

Træk snoningerne ned langs nålen og resten af tråden til slutningen er nået, så kommer der en lille fin knude. Jo flere snoninger, jo snøre knude.

Jeg har brugt bomuldssnor, da det var det eneste jeg havde, men uld havde været mere passende.

mini-mammen-handsker-3

Jeg valgte at bruge kædesting til kanten, da jeg havde læst et sted at det var det der blev brugt. Men senere har jeg læst at det hele var med kontursting.

Man fører nålen op gennem stoffet og ned igen samme sted. Inden man strammer til, fører man nålen op lidt længere fremme på stoffet og fanger den løkke forrige sting danner. Nu kan man så stramme forsigtigt til og fortsætte med igen føre nålen ned, hvor den kom op.

mini-mammen-handsker-4

Ved skarpe sving har jeg låst sidste sting ved at føre nålen ned lige efter stinget, før jeg har ført den op igen inden i stinget, hvor tråden kom op før.

mini-mammen-handsker-6

Når en for skal lukkes er nålen ført op som normalt, men herefter under det første sting, inden den som normalt er ført ned, hvor nålen kom op.

mini-mammen-handsker-5

For at låse og derefter starte på en ny tråd, har jeg på bagsiden ført nålen igennem nogle sting. Først den ene vej og så tilbage igen. Eventuelt også frem igen.

Beklager at billederne er lidt uskarpe. Har fundet ud af at jeg ikke skal have så meget lys på, hvilket er modsat af mit forrige kamera, hvor det oftest blev uskarpt med for lidt lys.

mini-mammen-handsker-8

Færdig kant rundt om håret.

mini-mammen-handsker-9

Kontursting til at fylde ud med. Trådene ligger lige ved siden af hinanden.

Det er ikke nødvendigt med en broderiramme, men det gør det lidt lettere at overskue.

mini-mammen-handsker-10

Ved store former ligger der flere striber kontursting ved siden af hinanden. På det oprindelige Mammen broderi ser det ud til at være noget tykkere tråd der broderes med. Det ville gøre det noget hurtigere, men også tykkere. Eftersom handskerne er så små, ville jeg gerne have et ret fladt broderi.

mini-mammen-handsker-11

Færdig udfyldning i håret.

mini-mammen-handsker-12

Kædesting til at lave ansigt og hænder. I det oprindelige design går hænderne nedad og griber fast om ansigtet på en anden type ansigt.

mini-mammen-handsker-13

Jeg kunne ikke se hvordan øjnene oprindeligt var lavet, så jeg lavede dem med såkaldte franske knuder. For at få dem store nok, har jeg brugt fire tråde. Her ført op fra undersiden.

mini-mammen-handsker-14

Tråden snoet omkring nålen 2-3 gange, mens spidsen ligger helt ved stoffet.

mini-mammen-handsker-15

Nålen er stukket igennem til undersiden igen tæt på hvor den kom op, mens man sikre sig at tråden er stram. Det er vigtigt at føre nålen og resten af tråden igennem stille og roligt, ellers får man meget let bare trukket hele tråden igennem, inklusiv det der skulle være knude.

mini-mammen-handsker-16

Et lille øje.

mini-mammen-handsker-17

To øjne og jeg har fjernet ristingene.

mini-mammen-handsker-18

Jeg har læst lidt forskellige udgaver af hvilke farver der blev brugt, så jeg prøvede to forskellige varianter. Efter at have nærkigget fotos af originalen ser det ud til at håret er gult, mens kanterne på det hele er samme farve. Nu ser de brunlige ud, men har vist været blå. Øjnene kunne også godt være gule, men det er svært at se.

mini-mammen-handsker-19

Et blankt stykke uld lagt sammen med det broderede, så broderiet vender indad og kanterne syet sammen.

mini-mammen-handsker-20

Kanterne er samlet lagt ned mod bagsiden og syet sammen med heksesting, hvor man syer et lille sting tilbage, inden man krydser over til det andet stykke stof og ligeledes laver et lille sting tilbage.

mini-mammen-handsker-21

Kanten rundt syet færdigt. Det er nødvendigt med lidt mindre sting i svingene, for at holde stoffet inde.

mini-mammen-handsker-22

Bunden er ligeledes syet med heksesting, efter at et lille stykke af kanten er foldet op.

mini-mammen-handsker-24

Huller klippet til snøren. Jeg målte omkredsen og regnede ud hvor meget mellemrum der skulle være med plads til otte huller. Det var 18cm/8 = 2,25cm. Vigtigt ikke at klippe så langt nede at syningen på indersiden bliver klippet over.

mini-mammen-handsker-25

Et stykke bånd på en lille halv meter pr handske. Så er der også til at binde en sløjfe med.

mini-mammen-handsker-26

Færdige handsker.

Mini Mammen handsker (28)

Handske i brug. Båndet bandt jeg løst om håndledet og afsluttede med en knude. Så sad de fint fast.

4 thoughts on “Mini Mammen handsker

  1. Pingback: Astas arkæologiske sansebog | Lones Naturværksted

  2. Pingback: Nålebunden babysprutte | Lones Naturværksted

  3. Pingback: Forskellige pyntesting på hat | Lones Naturværksted

Skriv et svar

