Vølven fra Fyrkat 1: Vognfading

På det sidste er tiden gået med at lave en model af grav IV på ringborgen Fyrkat fra vikingetiden. Også kendt som vølvegraven på grund af de ting hun har fået med. Størrelsesforholdet er 1:8 og er så vidt muligt lavet så det passer med de fund og foregående forslag til tolkning der er. Her er hvordan jeg lavede hendes “kiste”, som består af kassen fra en vogn, også kaldet en vognfading.

vognfading-2

Først lavede jeg en tegning af hvilke mål brædderne skulle have, hvis jeg gik ud fra de mål man havde for graven:

210 cm lang, 105 cm bred og 45 cm dyb. Tykkelsen på træet ca. 3,5 cm.

Syv planker til at lave sider og bund. Første samling er helt nede ved jorden. Anden samling 10 cm over og tredje samling 25 cm over. Det giver nogle meget skrå vinkler på træet!

Der er usikkerhed om der har været et endestykke i andet end fodenden og hvordan de i så fald har været. Ligeledes ved man ikke om der har været låg.

vognfading-1

Træet burde have været flækket med økse, skulle det have været gjort korrekt, men her er brugt en båndsav til at få tykkelsen rigtig og en dekupørsav til længden og bredden. Materialet er eg, ligesom originalen.

vognfading-4

For at få vinklen, har jeg sat stykkerne op på tegningen og markeret hvor meget der skulle af.

vognfading-5

Vinklen markeret langs endestykket. Jeg har ligeledes lavet en streg hen af siden på træet, så jeg kan tjekke om jeg får nok af hele vejen hen.

vognfading-laminat-1

Vinklerne høvlet af med en lille skarp høvl.

vognfading-7

Med en smigvinkel har jeg tjekket at jeg holder vinklen så godt som muligt hele vejen hen. Det er noget svært med sådan nogle små mål.

vognfading-8 En sikling i brug til når der kun skal en lille bitte smule af. Det er faktisk bare et skarpt stykke metal.

vognfading-9Markeringer på træet hvor klinknaglerne skal være. Der er omkring ni langs hvert bræt. Husk ikke at flytte linealen når du måler, så det f.eks. er 2,5 – 5 – 7,5 osv. I stedet for at flytte linealen hver gang og måle 2,5 cm ud. Der er for stor risiko for unøjagtigheder.

vognfading-10

Ved første/yderste nagler har jeg først boret igennem det yderste stykke træ, sat en nål igennem og markeret hvor hullet på det inderste stykke skulle være og så boret der. Ved naglerne i midten sidder plankerne fast mod hinanden og der kan bores igennem begge stykker i en omgang.

vognfading-11

Inderste stykke træ med hul i. Jeg brugte blot en Dremel, men der fandtes håndbor i vikingetiden.

vognfading-12

På originalen er det klinknagler eller søm der har været brugt. Jeg havde ikke så små nagler og sømmene holdt ikke helt godt nok. Så jeg brugte nogle små stykker aluminium i stedet, der kunne bøjes. Det kunne være sjovt at lave mini jernting også, men det må blive en anden gang.

Her tester jeg hvor langt stykket skal være. Det er klippet så der er et par mm udenfor på hver side.

vognfading-13

Den ene ende bøjet.

vognfading-14

“Naglen” sat i og enden er bøjet den modsatte vej end på ydersiden, så den låser træet fast.

vognfading-15

Først satte jeg de tre planker i bunden sammen.

vognfading-16

Derefter de to sider.

vognfading-17

Og til sidst er siderne sat på bunden.

vognfading-20

For at maskere det grønne aluminium, fik “naglerne” en anelse sølv akrylmaling. Jeg kunne måske også have slebet det grønne af inden brug.

vognfading-18

For at få formen på endestykkerne/gavlene til at passe så meget som muligt, tegnede jeg formen op på træet, med det færdige stykke ovenpå. Konstruktionen var ikke 100% stabil, så jeg kunne forme den til at passe med den ønskede bredde.

Det er en god ide at måle de to gavle til den ende de skal på, ellers passer de ikke så godt.

Ignorer højre side af tegningen, her testede jeg med 6 mm planker i stedet for 4 mm. Jeg var i tvivl om de 4 blev for småt at arbejde med.

vognfading-19

Til gavlene brugte jeg små søm, der var klippet lidt kortere. Jeg har forborret, for at undgå at træet skulle flække. Ideen var at sømmene skulle være helt inde i træet, men det var lidt svært at opnå hver gang.

vognfading-21

Vognfading fra bunden.

vognfading-22

Vognfading fra toppen. Der er også fundet nagler langs toppen på gavlene, men man ved ikke om det har været en del af konstruktionen af gavlene, været til at sætte et sæde på eller til et låg.

vognfading-23

På originalen er der fundet lidt fåreuld på nogle af naglerne og det er blevet tolket som at vognen kan have været kalfatret, dvs. mellemrum er fyldt ud med uld, hamp eller andet og derefter tætnet med beg. Her har jeg især brugt det ved gavlene, samt lidt mellem plankerne.

vognfading-24

Som beg brugte jeg noget harpikslim, jeg havde fra et andet projekt. Det er ikke helt det samme, men minder om.

Ved stuetemperatur er det hårdt, men kan varmes op og smeltes.

vognfading-25

De største huller tætnet. Jeg overvejede om jeg skulle gøre det imellem alle planker, men ved de fleste passede de egentligt udmærket. Havde det været en model i fuld størrelse, havde det nok været noget andet.

Måske har hele vognfadingen fået beg, ligesom nogle vikingeskibe. Det ville have givet en flot sort farve og måske også praktisk til en vogn der har skulle holde til vind og vejr.

Næste del bliver om vølvens kjole. Herefter smykker, bælte og slør og så opbevaringskiste med udstyr, samt stave, krukker og figur.

8 thoughts on “Vølven fra Fyrkat 1: Vognfading

  1. Pingback: Vølven fra Fyrkat 5: stave, krukker og figur | FormidlerLone

  2. Pingback: Vølven fra Fyrkat 4: Opbevaringskiste med udstyr | FormidlerLone

  3. Pingback: Vølven fra Fyrkat 3: smykker, bælte og slør | FormidlerLone

  4. Pingback: Vølven fra Fyrkat 2: Kjolen | FormidlerLone

      • Årh, der skulle jeg lige have været mere fremme i skoen – jeg kan godt huske du skulle herover (jeg læser selv på NAKU i Hjørring, og vi snakkede lidt sammen sidste forår)…

        Håber opholdet har været spændende og du har fået det ud af det du gerne ville,
        Stort held og lykke med eksamen 😀
        VH Mette

        Like

Skriv et svar

