Vølven fra Fyrkat 3: smykker, bælte og slør

I grav IV på Fyrkat blev der fundet en mængde ting og smykker i hoftehøjde. Jeg har valgt at sætte det i et bælte og armbånd, for at få lidt styr på det. Desuden er nogle guldtråde i graven blevet tolket som at vølven havde et slør på, så sådan et har jeg også lavet.

Bælte

baelte-1

Der er ikke direkte fundet noget tegn på at der har været et bælte, så jeg har holdt mig til et ret neutralt et. Det er lavet som et virket bånd, i samme uld som kjolen.

Båndet er af 12 tråde og der er hele tiden vævet fra samme vej. Det vil sige at jeg har taget yderste tråd (her til venstre) og vævet mod højre til snoren er helt til højre. Derefter har jeg taget den tråd der nu er helt til venstre og vævet mod højre med den.

baelte-2

Jeg fandt ud af at det var lettest at få båndet stramt, hvis jeg strammede lidt til efter snoren havde været over/under et par snore.

Bemærk at jeg har fået vendt båndet om, så det nu er fra højre til venstre jeg væver.

baelte-3

Færdigt bånd. Det er bare startet og afsluttet med en knude.

baelte-7

Båndet var lidt langt, så jeg bandt det af med to knuder, lige til at klippe over i midten.

baelte-8

Da der ikke er fundet bæltespænder, har jeg blot bundet en knude for at holde bæltet sammen.

baelte-17

I graven er der fundet nogle tynde klare glasskår med hvid bagside på et 3*5 cm stort område. Det er lavet af kalium, silicium og calsium (kali-glas). Det hvide lag består af fosfor, bly og calsium, måske benhvidt. Det menes ikke at have været lavet i Danmark, men i et andet europæisk land, eller Mellemøsten.

Glasset kan have været en lille ampul eller spejl. Måske syet på tøjet. Her har jeg valgt at sy det på bæltet.

Jeg har brugt en glasperle med hvid inderside, som jeg har knust for at få nogle små stykker.

baelte-9

Tråd hæftet midt på bæltet.

baelte-10

Perlestykke holdt fast og syet fra nederste venstre hjørne, til nederste højre hjørne og op i øverste højre hjørne.

baelte-11

Efter at være syet ned i øverste venstre hjørne, er tråden ført op igen og der er syet en vandret snor øverst og nederst.

baelte-13

Rundt om de overliggende fire snore og ned i bæltet er herefter syet en helt masse små kastesting.

baelte-16

Perlen syet på.

Prangerpung

pung-2

Der var også tre små stykker skind, nok fra får, tilsammen 1,7*2 cm. De er blevet tolket som en lille pose hvor der har været bulmeurtsfrø (hyoscyamus sp) i. Der blev fundet nogle hundrede stykker i samme område, ca 3 cm3.

Skindstykkerne er for små til at konkludere hvilket slags pung der kunne have været, så jeg lavede en prangerpung, da det også er til i så lille en udgave.

Lille rundt stykke læder, slebet tyndt med sandpapir. Rundt langs kanten nogle små huller, lavet med nål. Desuden en meget tynd senetråd lavet af sener fra en hjort snoet sammen.

pung-6

Et lille stykke sammenbukket kobber, er blevet tolket som en perle med diameter på ,7 cm. Foreslået at den kunne være til at lukke pungen. Den eneste perle jeg havde som var stor nok til at senetråden kunne komme igennem og ikke være alt for overdimensioneret var sort, så den fik lidt neglelak. Som hjælp til at få tråden igennem, brugte jeg en nåletræder til at trække snoren igennem perlen.

pung-7

Da jeg ikke lige havde nogle bulmeurtsfrø på lager, blev det små frø fra farveplanten vau i stedet.

pung-8

Pungen lukket med perlen.

pung-9

Og fra forsiden.

Kniv

kniv-2

Hun havde også fået en kniv med. Der er fundet noget takstræ (Taxus sp), 12 cm langt, som er blevet tolket som enten knivskede eller knivskæfte. Rundt om træet er der fem rækker med beviklinger af sølvtråd. I den ene ende er rester af et kantbeslag i jern.

Da jeg ikke havde mod på at smede noget så småt, blev kniven lavet ud fra aluminiumsholderen til et fyrfadslys. Jeg har holdt mig til formen for en standard vikingekniv og længden så både knivskaft og knivblad svarer til 12 cm når man formindsker 1:8.

kniv-3

Klippet ud med neglesaks.

kniv-4

Lille stykke takstræ med knivskæftet markeret.

kniv-5

Grundformen savet ud.

kniv-6Skåret til med kniv og pudset med sandpapir. Hullet til knivangelen (det metal der går ind i skæfte) lavede jeg med en nål. Tror jeg skulle have boret det en anden gang.

kniv-8

Metaltråd bundet omkring. Jeg nøjes med tre rækker af pladshensyn. For at låse tråden førte jeg den under sig selv og strammed til med en pincet.

kniv-9

Meget lille kniv.

kniv-12

Det kunne også godt have været knivskeden der var i træ i stedet for skæftet. Måske det ikke var så rart at holde om alle de sølvbeviklinger. Men ved at lave skæftet i træ, kunne jeg lave knivskeden i noget andet. Jeg valgte læder, da det let kunne sættes i bæltet og godt kunne være forsvundet i tidens løb.

Siderne er syet sammen med metaltråd efter først at have lavet hul med en nål.

kniv-13

Færdig knivskede.

kniv-16

Med kniv.

Slibesten

slibesten-1I nærheden af kniven var en slibesten/hvæssesten af finkornet mørk skiffer på 8 cm, med et ophængningshul.

Her er hamret nogle små stykker skiffer ud. Det havde været mere præcist at save dem.

slibesten-4

Et passende stykke, klar til at blive tilslebent. Jeg startede med sandpapir, men gik over til at bruge min Dremel.

slibesten-6

Ophængningshullet og en rille foran og på siden af stenen er også lavet med Dremel. Der er fundet noget spiralopsnoet jern i samme område. Det er her blevet til en holder for stenen. Jeg satte den i et langs stykke læder, så det havde været til at bruge stenen, uden at den skulle tages af bæltet.

Sølv hængesmykke med “svanefødder”

svanefodssmykke-1

 Et af de mere usædvanlige smykker der var i graven, var et med små stykker sølvblik, klippet ud som “svanefødder”. De er ca. 1,5 cm lange og sat sammen med kæder, der samles i et trekantet stykke. Udover et lignende smykke i Mammengraven, er den slags smykker kendt fra Finland og Rusland.

Sølvblikket er her i mere aluminium og sølvklæderne i metaltråd. Sidstnævnte er lavet ved at der er lavet en oval, som herefter er blevet beviklet med resten af tråden. Det vides ikke hvor langt smykket har været.

svanefodssmykke-3

Øverste del af smykket.

svanefodssmykke-5

Med svanefødderne sat på og et ophæng i toppen. Vedhæftet er også et lille stykke kobber. I originalen er stykket lavet af kobberlegering med guldfolie. Det var i mange små stykker, hvor det største stykke er 4,1 cm. Der var rester af ornamenter – måske en ranke – på den ene side.

Stoleformet hængesmykke

stolesmykke-2

Et andet bemærkelsesværdigt smykke er et hængesmykke af en lille lavrygget stol, lavet i sølv med guldkanter. Diameteren er kun 1,3 cm.

Jeg lavede et af et lille blyhagl til luftgevær. Den vil venstre er ny. Den højre er efter jeg har forarbejdet den. Kanten er trykket ned. To huller lavet i ryggen med en nål, hvor en metaltråd er ført i gennem og hæftet på indersiden ved at sno den. Herefter er sædet fyldt ud med guld neglelak, som også har hjulpet til at låse ophængstråden.

baeltevedhaeng-2

Bæltet med hængesmykker, kniv, slibesten og prangerpung sat på.

Armbånd

armband-1

I graven var også en flettet sølvkæde i små stykker, hvor de sammenlagt var 3,9 cm. Jeg lavede et flettet armbånd til de små smykker. Den originale er flettet meget mere tæt, men her blev det blot en standard fletning med tre tråde.

armband-5

Som vedhæng i armbåndet, har jeg sat to perler. Ved originalen er der en hvid med en længde på 0,8 cm og en orange med en længe på 0,6 cm.

armband-3

Her er også kommet en rundt hængesmykke – originalt med en diameter på 1 cm og små stemplede punkter – samt en pind til at lukke kæden med. Den originale pind er af kobberlegering dækket med guldfolie og 4,5-5,5 cm langt. Hvad den har været til, er ukendt.

Af smykker var også to tåringe, men den laver jeg først i forbindelse med fødderne, så de passer.

Slør

slor-1

Der er ikke nogen direkte fund efter et slør, men Nationalmuseet har tolket nogle bånd af guld til at være rester fra kanterne på et.

Her har jeg lavet selve sløret i tynd hvid uldtråd, for at få det til at ligne Nationalmuseets oplæg. Vævet er sat op med langt mellem snorene, for at få stoffet til at blive næsten gennemsigtigt.

slor-2

Jeg har holdt mig til lærredsvævning, ligesom ved selve kjolen. Første fire rækker er med guldtråd, herefter hvid uld. Ved ulden har jeg ladet de yderste rækker være, så der kan komme guldvævning her.

slor-4

Guldvævning yderst. Guldtråden og uldtråden låser om hinanden og en lodret tråd.

slor-5

Nederst igen fire rækker guldtråd.

slor-6

Stoffet klippet af og de løse snore er bundet sammen to og to.

slor-8

Enderne af trådene klippet af.

slor-7

Snorene bundet sammen.

slor-10

Jeg var lidt i tvivl om knuderne holdt, så de fik lidt mat lak.

slor-11

Sløret sat på i vognfadingen sammen med kjolen.

Det begynder at ligne noget. Næste del er hendes opbevaringskiste med udstyr og til sidst stave, krukker og figur

4 thoughts on “Vølven fra Fyrkat 3: smykker, bælte og slør

  1. Pingback: Vølven fra Fyrkat 5: stave, krukker og figur | FormidlerLone

  2. Pingback: Vølven fra Fyrkat 4: Opbevaringskiste med udstyr | FormidlerLone

  3. Pingback: Vølven fra Fyrkat 2: Kjolen | FormidlerLone

  4. Pingback: Vølven fra Fyrkat 1: Vognfading | FormidlerLone

Skriv et svar

