Nålebunden babytrøje i Broden sting

Nålebinding er mest oplagt til at lave runde genstande, såsom sokker, huer og handsker. Jeg ville dog gerne prøve at arbejde med det som flader i stil med hvad man gør med strik, så jeg kunne lave en trøje, der kunne åbnes foran.

nalebunden-babytroje-broden-1

Start på Broden sting, hvor man kører nålen gennem tre løkker bag tommeltingeren. En detaljeret start er under nålebundne strømper.

nalebunden-babytroje-broden-2

Omkring 18 cm lang række til at starte med.

nalebunden-babytroje-broden-3

Starten på rækken er lidt løs, som det ses på billedet.

nalebunden-babytroje-broden-4

Den kan strammes ind, ved at stramme løkkerne en for en, startende i kæden og arbejde mod den løse ende.

nalebunden-babytroje-broden-5

Når der skal vendes første gang, er nålen først ført igennem to løkker. Den lige til højre for sidste færdige løkke og den sidste færdige løkke, dvs. den tråden på tommelfingeren går igennem.

nalebunden-babytroje-broden-6

Herefter gennem de tre løkker bag tommelfingeren som normalt. Nålen er ført i fra forsiden og derefter vendt mod en selv,  gennem tommelfingerløkken og under tråden med nålen. Herved bliver der dannet en ny tommelfingerløkke og den gamle skubbes af fingeren, så den nu er bagved.

nalebunden-babytroje-broden-7

Når man er nået til at skulle vende næste gang, laves der først tre ekstra sting, som bruges til selve vendingen.

nalebunden-babytroje-broden-8

De tre løkker der herved dannes springes over og nålen føres igennem de næste to løkker. Arbejdet er her blevet vendt, så det er den forrige bagside der nu er fremad. Igen føres nålen forfra gennem de tre løkker bag tommelfingeren, nålen drejes mod en selv og under tommelfingerløkken (som tages af) og under den frie ende.

nalebunden-babytroje-broden-9

13 cm højt rygstykke, hvor jeg har forøget lidt ved at lave to bindinger i samme løkke yderst i enderne, så jeg er endt med 22 centimeters bredde.

nalebunden-babytroje-broden-10

Herefter har jeg lavet resten af ryggen smallere, ved at lave flere bindinger i hver side, hvor jeg har ført nålen igennem tre løkker først, i stedet for to. Samlet højde på trøjen er 23 cm.

nalebunden-babytroje-broden-11

Start på sidestykke med 17 cm. Rygstykket blev lidt mindre end først forventet, efterhånden som jeg arbejdede mig opefter, så jeg lavede siderne lidt bredere, så de både kunne nå over hinanden, men også nå lidt om på ryggen.

nalebunden-babytroje-broden-12

Ellers samme fremgangsmåde med at lægge lidt ud til 13 cm høje og 19 cm bredde. Og så ind igen, så der er til ærmegab og halsudskæring.

Endnu en vending. De skiftende farver i garnet gjorde det lettere at tælle sting. Først lave tre ekstra bindinger, hvis løkker ignoreres og så nålen gennem de næste to. Det var oftest lettest at føre nålen hele vejen igennem de to med det samme.

nalebunden-babytroje-broden-14

Nålen derefter igennem de tre løkker lige bag tommelfingeren, ført igennem fra tommelfingeren og væk.

nalebunden-babytroje-broden-15

Derefter har jeg drejet nålen mod mig selv igen – med de tre løkker på – ført den igennem løkken på tommelfingeren bagfra og under den nye løkke.

nalebunden-babytroje-broden-16

Den gamle løkke på tommelfingeren er trukket af og er nu den nye første løkke bag fingeren. Jeg venter lidt med at stramme den nye løkke til.

nalebunden-babytroje-broden-17

Mens jeg holder fast ved løkken bag tommelfingeren, drejer jeg det hele, så bagsiden bliver forside. På den måde arbejder jeg hele tiden fra venstre mod højre. Først nu strammer jeg forsigtigt den nye løkke.

nalebunden-babytroje-broden-18

Ved næste sting føres nålen forfra gennem løkken lige til højre for den sidste tommelfingerløkken går igennem, samt den sidste tommelfingerløkken går igennem.

nalebunden-babytroje-broden-20

Og så igen igennem de tre bag tommelfingeren og så videre.

nalebunden-babytroje-broden-21

Endnu et sidestykke færdigt.

nalebunden-babytroje-broden-22

Stykkerne syet sammen med kastesting hvor nålen er ført igennem for til bag, rundt om/over og igen fra for til bag.

Syet fra indersiden, så syningen og den lettere bulede kant ikke kan ses når trøjen er vendt rigtigt.

nalebunden-babytroje-broden-23

Ryg og sider syet sammen op til ærmegabene. Set indefra.

nalebunden-babytroje-broden-24

Set udefra, forfra.

nalebunden-babytroje-broden-25

Det lille stykke i toppen af skuldrene er også syet sammen indefra.

nalebunden-babytroje-broden-26

Set fra ryggen. Fordi rygstykket blev lidt for lille, er ærmegabene asymmetriske.

nalebunden-babytroje-broden-27

Start på ærmer, hvor jeg først har lavet et ekstra stykke med skæv kant til at dække det af ærmet der mangler på ryggen.

Det lange stykke er det som bliver første række i det runde ærme.

nalebunden-babytroje-broden-28

Da rækken var lang nok, begyndte jeg at nålebinde sammen med starten på samme række. Det er den del der er til højre på forrige billede.

nalebunden-babytroje-broden-29

Først et par hele cirkler og så har jeg skiftet mellem at nålebinde hele vejen rundt om ærmet, samt vende halvvejs, så der blev flest rækker øverst i ærmet, så der var ekstra plads til skuldre. Samtidig har jeg taget lidt ind i modsatte side, så ærmet er blevet smallere.

nalebunden-babytroje-broden-30

Endte med en ret spøjs ærmeform, som jeg håber passer.

Som sideinfo kan nævnes at nålebinding ikke er hurtig på nogen måder. Jeg brugte to timer på at lave 2/3 af et enkelt ærme. Vil slet ikke prøve at regne ud hvor lang tid hele trøjen har taget!

nalebunden-babytroje-broden-31

Ærmerne syet på.

nalebunden-babytroje-broden-32

Jeg ville gerne lave en lille kant på trøjen. Tråden er bundet fast og jeg er startet på første løkke i et Oslo sting, hvor nålen kun føres igennem en løkke bag tommelfingeren.

nalebunden-babytroje-broden-33

Igen har jeg hæftet i to løkker. Den tommelfingerløkken er i og den til højre, startende i den til højre.

nalebunden-babytroje-broden-34

Ved næste sting er der to løkker bag tommelfingeren, som nålen kan føres igennem og ved næste igen tre, som det ses på dette foto.

nalebunden-babytroje-broden-35

Ved både en, to og tre løkker bag tommelfingeren, er nålen bagefter drejet og ført igennem tommelfingerløkken oppefra og ned, samt under den løse tråd, som bliver næste tommelfingerløkke. Den gamle tommelfingerløkke er trukket af fingeren og danner nu den nye første løkke bag fingeren.

nalebunden-babytroje-broden-36

Jeg har ialt lavet fire bindinger som er hæftet til kanten af trøjen. Herefter fire bindinger som ikke er hæftet.

nalebunden-babytroje-broden-37

Derefter er jeg startet på en ny kantrække, denne gang startende i første løkke efter de fire som forrige kantrække hæftede i. Igen fire bindinger hæftet i trøjen og fire som er frie.

Tilbage til første kantrække, som først er ført over hvor anden kantrække er hæftet til trøjen, inden der igen er lavet fire bindinger lige efter, som er hæftet i trøjen, samt fire der ikke er. Dette er fortsat trøjen rundt.

nalebunden-babytroje-broden-38

Halvvejs, hvor man kan se forskellen på med og uden kant.

nalebunden-babytroje-broden-39

Ved afslutningen er de sidste bindinger lavet ned i starten på kanten. Først med at bruge tre løkker bag tommelfingeren, så to, en og en knude til sidst.

nalebunden-babytroje-broden-40

Det danner en rimelig usynlig afslutning. At det passer med farverne, er dog en tilfældighed.

nalebunden-babytroje-broden-41

Færdige kanter, også på ærmerne.

nalebunden-babytroje-broden-42

Til knapper prøvede jeg at lave nogle i garn som pompom’er, da jeg ikke har lavet sådan nogle siden begyndelsen på folkeskolen.

Først to stykker pap i samme størrelse. Runde med hul i midten. Herefter er det så bare at køre garnet rundt om, til der ikke er plads til mere.

nalebunden-babytroje-broden-43

Kanten er herefter klippet op.

nalebunden-babytroje-broden-45

Mellem de to stykker pap er bundet en ekstra snor, der holder sammen på det hele og som kan bruges til at hæfte pompom’en.

nalebunden-babytroje-broden-46

Pappet pillet ud.

nalebunden-babytroje-broden-47

Pompom’erne syet på.

nalebunden-babytroje-broden-48

Et par rækker i broden sting.

nalebunden-babytroje-broden-49

Rækkerne syet på, så de kan bruges til at lukke.

nalebunden-babytroje-broden-50

Færdig trøje.

20170215_182743

Syntes dog det blev lidt for cirkusagtigt, så jeg lavede en lukning med snøre i stedet.

Trefarvet babytrøje

Ærmerne viste sig at være for tynde, så jeg klippede dem af og lavede en ny kant. Passer til en 2-3 måneders baby.

3 thoughts on “Nålebunden babytrøje i Broden sting

  1. Pingback: Håndunderlag i Kitee sting | Lones Naturværksted

    • Fine knapper 🙂 På Skals Håndarbejdsskole lærte jeg at lave nogle lignende, bare på spændeskiver. Jeg kan lægge en trin for trin op ved lejlighed?

      Jo tak, det har du 😀

      Næ, de virker ikke godt sammen. Jeg kan fx ikke abonnere på din blog :/

      Like

Skriv et svar

