Flåning og garvning af mår, kat & ræv

Det er dejligt med en god omgangskreds, som ved man gerne vil have pels. I denne omgang var det en selvdød kat, en skudt ræv og en overkørt mår. Her er behandlingen med at flå og garve ret ens, så jeg skifter i beskrivelsen lidt med billeder fra de forskellige dyr.

Mår (1)

Et styk død dyr. Her måren. Husk handsker ved især mår, de lugter ikke så godt. Men har en dejlig pels!

Mår (3)

Hængt op i den ene pote og pelsen skåret rundt om anklerne. Forpoterne er skåret af.

Mår (4)

Herefter skåret ned langs benene på indersiden og på midten af maven. Vær forsigtig med ikke at komme til at skære ind i mavesækken.

Mår (6)

Skær rundt om hvad der er af “afløb” under halen. Her kan man se hvilket køn dyret har haft. Dette er en han.

Mår (7)

Så kan man begynde at trække pelsen af. Cirka som man ville tage strømpebukser på, startende ved fødderne og arbejde sig opad (nedad, når det hele er på hovedet som her).

Mår (8)

Begge ben fritlagt.

Mår (9)

Pelsen fjernet fra halen. Ved kat og ræv syntes jeg det kan være lidt svært at få den af i et stykke. Det er lettere jo friskere/varmere dyret er.

Mår (10)

Ned til hovedet går det generelt let nok. Her har jeg ikke skåret op langs indersiden af forbenene, men bare trukket af. Man kan gøre det samme ved bagbenene.

Mår (12)

Ved hovedet skal man løsne lidt med en kniv, alt efter hvor meget af pelsen her man vil have med. Ellers burde det ikke være nødvendigt at skære, udover snittene rundt om ben og for at åbne.

Mår (14)

Pelsen helt af.

Mårfødder (2)

Poterne havde jeg hørt man kunne salte, men de begyndte at lugte dårligt, så de røg ud.

Ræv (1)

Jeg lavede næsten det samme med ræven.

Ræv (4)

Her skar jeg bare ikke op langs maven, eller nogen af benene. Så får man en rævebælg, til hvis man for eksempel vil lave en muffe eller ræv til at have over skuldrene.

Ræv (7)

Rævepelsen er af.

Ræv (3)

I første omgang fik pelsen noget salt og alun, til jeg havde tid til at gøre noget ved den.

Ræv (9)

Jeg havde fået at vide at man kunne få det sidste fedt ud ved at fylde bælgen med hø, så det testede jeg. Det virkede udmærket. Jeg endte dog med at skære pelsen op, som ved de andre, da det er lettere at arbejde med en flad pels og jeg alligevel ikke havde planer om at skulle bruge den som pelskrave.

Mår

Mår og kat blev i stedet hængt på en ramme og strukket ud, hvorefter de stod i solen til de var tørre.

Vask skind

For at få pelsene bløde igen, lagde jeg dem i blød i sæbevand en varm dag (for ikke at få kolde fingre) og strakte dem så ved at trække i skindene fra alle ender og kanter indtil skindet var fint og hvidt. Det lidt ekstra kød der var tilbage, kunne løbende fjernes.

Jeg fik ikke lige taget et foto af det med ræv, mår eller kat, så billedet er fra gedekiddet, som jeg arbejdede med på samme tid.

Efter vask

Skindene til tørre. Ged, mår, kat og ræv.

Kat (1)

Kattens pels var stadig lidt fedtet, så den fik godt med fint savsmuld gnedet ind. Det sugede fedtet og kunne let børstes ud bagefter.

Kat (2)

Kattens pels. Jeg tænker at bruge den efter inspiration fra en beskrivelse af en vølvehat, udover med omvendte farver, da beskrivelsen af “Lillevølves” hat er med sort/sværtet lammeskind med hvidt katteskind indeni.

Kat (3)

Bagside af katteskind.

Mår (2)

Mårpels.

Mår (13)

Bagside af mår.

Ræv (2)

Rævepels.

Ræv (10)

Bagside af rævepels.

2 thoughts on “Flåning og garvning af mår, kat & ræv

  1. Pingback: Astas arkæologiske sansebog | Lones Naturværksted

  2. Ej hvor spændende. Engang på vej til skole fandt jeg en død lækat. Det var i gamle dage, så jeg gik på apoteket og fik besked (hvordan jeg endte der, husker jeg ikke længere) Noget med tørring og alun, netop. Pelsen hang i mange år ved mit skrivebord, men nu er den mørnet og smidt ud. Jeg er aldrig nået til faktisk at lave noget brugbart af skind. Men jeg drømmer stadig.

    Like

Skriv et svar

