Miks farver med skov-storkenæb

Jeg havde læst at man har brugt skov-storkenæb (Geranium sylvaticum) til at farve både blåt og sort med, så det skulle afprøves. Resultatet blev ikke helt så prangende, men det gav mulighed for at lege med syre/base og jernvitriol.

Skovstorkenæb (1)

Første punkt var at finde en plante. Heldigvis kom jeg i kontakt med en sød dame, der gerne ville af med en som hun havde i haven som staude.

Skovstorkenæb (2)

Esther Nielsen havde i “Farvning med planter” nævnt at man på Island har brugt blomsterne til at farve blå, men at opskriften var gået tabt. Jeg tænkte det dog stadig kunne være spændende at se hvilken farve man kunne få.

Jeg startede med at plukke en god portion blomster. Det kan anbefales med en god dyb kurv, når man plukker i blæsevejr.

Skovstorkenæb (6)

Det blev til 41 gram.

Skovstorkenæb (3)

Ulden forbejdsede jeg med alun. Jeg lavede mere end jeg skulle bruge til blomsterne. Her 43 gram.

Skovstorkenæb (4)

5 gram alun (fra Matas), omkring 10% af uldvægten. Nogle bruger 20-25%. Tit bruger jeg bare en skefuld på øjemål.

Skovstorkenæb (5)

Dækket med vand og simret i en times tid.

Skovstorkenæb (7)

Blomsterne i gryden sammen med cirka 10 gram uld.

Skovstorkenæb (8)

Efter times tid havde “suppen” fået en fin lilla farve.

Skovstorkenæb (9)

Selve ulden var dog kun lys grønlig, måske med et hint af blå hvis man virkelig anstrengte sig.

Skovstorkenæb (10)

Mens blomsterne kølede ned begyndte jeg på en opskrift fundet i “A Description of the Feroe Ilands Containing an Account of Their Situatin” af G. Landt. Her bruges hele planten til at farve sort ved hjælp af jernvitriol, her kaldet Copperas. Det vil sige at det er den mest almindelige oversættelse, hvor det er FeSO4·7H2O. Men senere læste jeg at navnet stammer fra “kobber vand”, så måske det er kobbersulfat (CuSO4·5H2O) i stedet? Det må afprøves en anden gang.

Jeg brugte i hvert fald lidt under 100 gram plante denne gang.

Skovstorkenæb (11)

Også omkring 10 gram uld her. Ved siden af står blomsterfarvningen og trækker.

Skovstorkenæb (13)

Næste dag blev de skyllet og hængt til tørre (det skulle det ifølge opskriften). Blomsterfarvningen havde ikke fået ekstra farve natten over, den var stadig svag grøn/gul. Plantefarvningen var medium gul.

Skovstorkenæb (16)

Der hvor der havde siddet blomster direkte på ulden, var den dog blevet lilla!

Skovstorkenæb (15)

Og jeg blev mindet om at stille noget under når jeg tørrer inde. Der var en fin lilla/grøn farvepalette på gulvet. Den gik dog let af igen. Det samme gjorde det lilla på ulden.

Skovstorkenæb (18)

Videre med sortfarvningen. Lidt under halvdelen af ulden blev taget fra til det.

Skovstorkenæb (19)

Normalt bruger man kun 1-2% jernvitriol, men her brugte jeg 10% for mere styrke. Jernet gør ulden hård og skørt, men her var jeg mest interesseret i at se hvor mørk jeg kunne få farven, ikke om ulden var anvendelig bagefter.

Jernvitriolen kom i lidt af farvevandet og varmet op til det var opløst. Brug en gryde du ikke skal bruge til andet, den bliver ødelagt. Husk at få fat på noget jernvitriol uden gødning, det er der i de fleste man kan købe i byggemarkeder og plantecentre. Det kan også anbefales at bruge handsker, både så man ikke får sorte fingre/negle og fordi jernvitriol ikke er særlig sundt.

Skovstorkenæb (20)

Ulden blev gråt allerede da det kom i. Hvis jeg skulle følge opskriften, skulle det stå 2-3 timer og simre sammen med planterne. Nu anbefaler man maks 10-15 minutter, men det kan være fordi produktet er mere koncentreret nu, end dengang. Jeg laved en mellemting, så det stod og simrede et kvarter og fik så lov til at stå igen natten over.

Skovstorkenæb (23)

Imens testede jeg videre på blomsterfarvningen. Jeg tænkte at det kunne være noget med syre/baseniveauet. Så jeg hældte tre små glas med farvevand op.

Skovstorkenæb (24)

Den til venstre fik lidt eddike og blev mere rød, mens den til højre fik potaske og blev grøn.

Skovstorkenæb (26)

Den grønne var klart den mest spændende, så den gik jeg videre med. Her hvor testeren er hældt i farvebadet.

Skovstorkenæb (27)

Lidt mere potaske. Det var på øjemål. Normalt bruger man vist et par procent af uldens vægt. Det stod og simrede et kvarters tid og fik så også lov til at stå natten over, fordi det skulle den anden. Jeg kunne dog ikke se at det gjorde en forskel på nogen af dem.

Skovstorkenæb (28)

Ifølge sortfarvningsopskriften skulle ulden først tørre og så vaskes, men her skippede jeg direkte til vaskningen. Der stod også at man nok skulle gentage sidste trin, hvis man startede ud med helt hvid uld. Jeg besluttede mig for at teste en anden gang og så bruge grå og brun uld.

Resultat blev fra venstre:

* Ufarvet uld
* Blomster: taget op efter to timers farvning
* Blomster: trukket natten over, gjorde ingen forskel fra den første. Begge meget lysegule med et koldt skær.
* Planter: mellemgul
* Blomster med potaske: fesengul
* Planter med potaske: dyb flot gul!
* Blomster med jernvitriol: lysegrå
* Planter med jernvitriol: mellemgrå med grønligt skær.

Så ikke helt det resultat jeg kunne have håbet, men en masse at teste videre på.

2 thoughts on “Miks farver med skov-storkenæb

  1. Pingback: Kemien bag plantefarvning | Lones Naturværksted

  2. Pingback: Olivengrøn med almindelig mangeløv bregne | Lones Naturværksted

Skriv et svar

