Kold gul med hyldeblomst

Hylden blomstrer på det sidste nu og lyser godt op i landskabet. Udover saft og spise, havde jeg læst man også kunne farve med den. Der stod dog ikke hvilken farve, så blev overrasket over hvor flot koldt gul ulden blev.

Hyldeblomst kold gul (1)

En lille hyldeblomst (Sambucus nigra)

Hyldeblomst kold gul (2)

Det blev til 57 gram blomst.

Hyldeblomst kold gul (3)

Jeg nøjes med at putte to gram førbejdset uld i, da jeg forventede det ville blive standard gulliggrøn. Den farve har jeg ikke brug for større mængder af.

Hyldeblomst kold gul (4)

Det simrede en times tid, imens en dejlig duft spredte sig. Efterfølgende stod det hele natten over i gryden. Ulden kom direkte i gryden, da det giver mest farve og jeg ikke havde forventet det store. Så det gjorde ikke noget, at der kom blomster i ulden.

Hyldeblomst kold gul (5)

Det viste sig at ulden fik en vildt flot kold citrongul farve, selv efter vask. Nu er jeg så spændt på at se hvor farveægte den er, men det er helt bestemt en farve, jeg vil arbejde mere med næste hyldeblomstsæson.

2 thoughts on “Kold gul med hyldeblomst

  1. Det ligner umiddelbart farven fra Lugtløs kamille. Den kan jeg i hvert fald anbefale – og så er der nok af den. Men den er ikke lugtløs – snarere tværtimod – når man varmer den op 😉

    Like

    • Den er også på min to-dye liste 🙂 Sidste år fandt jeg bare så lidt, at der ikke var til en farvning. Skive-kamille fandt jeg til gengæld meget af. Det giver også en ok farve.

      Like

Skriv et svar

