Fremstillingsaktiviteter – hvorfor voksne vil deltage

I det sidste halve år, har jeg været opslugt af mit bachelorprojekt. Det handlede om hvad der motiverer voksne til at fremstille genstande som del af den daglige formidling på f.eks. museer og naturcentre. Jeg endte med 13 konkrete forslag til, hvordan en fremstillingsaktivitet kunne udformes for at tiltale voksne mest. Er det punkter du kan genkende? Jeg vil meget gerne høre din mening =)

1. Mulighed for at en gruppe kan være sociale, enten ved at deltage samtidig, eller ved at se på, mens én deltager.
De fleste kommer i grupper. Nogle splitter op, mens andre bliver sammen. De prioriterer dog alle mulighed for at være sammen.
2. Mulighed for at se andre gæster deltage, eller at se, hvad de har fremstillet.
Andre gæsters funktion er især at give liv, samt inspirere, ikke medskabelse. Gæsten er der primært for at være med sin egen gruppe. 

3. Kan være til både børn og voksne, hvis de voksne indbydes aktivt og læringsindholdet er tydeligt.
Voksne vil gerne deltage i aktiviteter, hvor sværhedsgraden også er til børn. De vil dog holde sig tilbage, hvis der er børn og de ikke selv indbydes. Det motiverer, hvis det er tydeligt, at der også er anden læring end ”fornøjelse” og ”færdigheder”.

4. Gerne medskabelse med udbyder
Har udbyder et større projekt, vil gæster gerne deltage.

5. Formidler bør indbyde, hjælpe, være venlig og passioneret.
Formidlerens rolle er ikke udelukkende sproglig viden, men har også en vigtig social funktion. Desuden muliggør de sproglig viden, samtidig med at gæsterne fremstiller. Herved kan abstrakt viden kobles på konkret viden.

6. Materialer, værktøj m.m., bør være så autentisk som muligt.
Især ved historiske udbydere bør det prioriteres at læringen sker med materialer m.m. så tæt på det originale som muligt. 

7. Materialer bør ligge klar til at blive brugt. Men det kan være motiverende, hvis gæsten har mulighed for at supplere med noget fundet.
Dvs. at gæsten hjælpes i gang, ud fra de behov hver enkelt har. 

8. Giv den færdige genstand med hjem. Gerne også lille ting ved medskabelse med udbyder.
Ved at se på genstanden, evt. sammen med andre, kan oplevelsen erindres. Dvs. den forlænger muligheden for læring. 

9. Både faste og tidsbegrænsede aktiviteter kan motivere.
Faste aktiviteter kan bl.a. tillokke ”turister”, der er interesserede i hovedattraktioner. De tidsbegrænsede aktiviteter kan give gentagne besøg fra lokale. 

10. Både tidskrævende og hurtige aktiviteter kan motivere.
Har man som udbyder mest tidskrævende eller hurtige aktiviteter, kan man prioritere en fremstillingsaktivitet, der er modsat tempo. Herved mindskes risikoen for at overvælde eller kede gæsten. 

11. Gerne udendørs og/eller autentisk.
Omgivelserne er betydningsfulde for oplevelsen. F.eks. et historisk sted, eller udenfor. Det kan evt. være et andet sted end udbyders normale omgivelser. 

12. Voksne omgivelser
Møbler, udsmykning m.m. blev ikke nævnt i empiri, men var et fremhævet tema i teorien som vigtig for fysisk og psykisk komfort. 

13. Uformelt læring.
Selv om gæsterne ønsker at lære, er det uformelle vigtigt. Det kan være i form af: mulighed for social interaktion med bekendte, venligt personale, god plads, god tid, fast base til grupper, mulighed for at spise, gratis.

Skriv også, hvis du gerne vil have en kopi af hele rapporten =)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s