Kamille og det svære at genskabe en farve

Forrige sommer fik jeg et par frø af hvad jeg fik at vide var farve-gåseurt (Anthemis tinctoria), men som viste sig at være lugtløs kamille (Tripleurospermum perforatum). Den kunne også farve en flot varm gul, som jeg dog havde noget svært ved at genskabe.

Gåseurt (1)

Stilk og blade så ellers lovende ud ved spiring, men ved blomstring var det tydeligt at det ikke var farve-gåseurten, da den har gule kronblade og en flad kurvebund (det gule i midten). Jeg havde ellers ikke planer om at prøve at farve med den, da jeg troede det var ager-gåseurt (Anthemis arvensis) først. Men så landede der en gren oven på og knækkede nogle stilke og jeg tænke jeg da kunne teste om den farvede også.

Gåseurt (2)

Jeg plukkede blomsterne på de knækkede stilke – lidt under tyve i alt og smed dem i vandet efter jeg havde kogt æg. Bare for at se om der skete noget. Vandet blev fint tefarvet.

Gåseurt (3)

Den lille klump uld jeg kom med ned, blev en dejlig varm gul. Her mens den stadig er våd.

Gåseurt (4)

Da blomsterne gav så meget farve, kiggede jeg lidt nærmere på planten. Her efter jeg havde rejst den lidt op igen. Bladene på kamille og gåseurt ligner hinanden, men gåseurt har en flad kurvebund og kamille en kuplet. Hvid okseøje (marguerit) har også hvide kronblade og gul kuplet kurvebund, men her er bladene anderledes.

Gåseurt (6)

Ved farve-gåseurt skulle det være blomsterne der farvede mest, men ved lugtløs kamille er det hele planten, så jeg prøvede også med de knækkede stilke. Der var 26 gram.

Gåseurt (7)Cirka 1/10 del uld, da jeg ikke ville spilde det, hvis farven blev kedelig.

Gåseurt (8)

Her blev vandet dog også farvet og ulden fik samme farve som kun med blomsterne. Tiden var inde til et større forsøg.

Gåseurt (16)

44 gram stilk med blomster.

Gåseurt (11)

Planterne simrede selv i en times tid, hvorefter jeg siede dem fra. Farven blev dog mere tisfarvet, end tefarvet.

Gåseurt (10)

Fem gram uld, så ikke helt 1/10, men tæt på. Det er blevet forbejdset med alun, ligesom ulden til testene.

Gåseurt (12)

Det fik dog ikke rigtig nogen farve.

Gåseurt (13)

Jeg tilføjede en hel stilk. Stadig lysegul.

Gåseurt (14)

Endnu tyve blomster, samt senere 141 gram stilke med blomst. Stadig ikke varm gul.

Gåseurt (9)

Jeg tænkte det kunne være fordi der ved den første var tilsat salt til kogevandet (det skulle mindske risikoen for at æg flækker ved kogning). Det hjalp dog heller ikke noget. Spekulerede på om æggene havde afgivet kalk ved kogning, men kom i tanke om at det var helt nyt vand ved næste testfarvning.

Gåseurt (17)

Jeg endte med at acceptere at den “store” mængde uld ikke blev så flot som testen. Her efter vask, er det stadig tydeligt at se forskel. Lidt irriterende ikke at kunne få samme farve, men det er også det spændende med plantefarvning. Man ved ikke helt hvad man gør. Især ikke når man, som mig, ikke altid vejer og måler så meget undervejs.

Skriv et svar

