Vølven fra Fyrkat 4: Opbevaringskiste med udstyr

I vølvens grav var også resterne af en lille opbevaringskiste med forskelligt udstyr: hvæssesten, spindesten, saks i hylster med mere.

Opbevaringskiste

opbevaringskiste-1

Kisten har været minimum 24 cm lang, de andre mål ukendte. Jeg startede med at gå ud fra de 24 cm og byggede kisten op som en standard vikingekiste med skrå sider. Materialet var eg. Den originale kiste har også været repareret med poppel.

opbevaringskiste-2

De små stykker savet forsigtigt ud.

opbevaringskiste-3

For at lave indhak, borede jeg først med et lille bor.

opbevaringskiste-4

Derefter kunne træet stemmes ud med en lille flad skruetrækker.

opbevaringskiste-5

Kanterne filet.

opbevaringskiste-7

Efter at have lavet bunden, indså jeg at den nok var lidt for lille. Saksen der skulle være i var 19 cm og selve kistetræet har vel også været en-to centimeter tykt.

opbevaringskiste-12

Så forfra med tegningerne. Først lavede jeg en skitse, hvor jeg gik ud fra at længden på opbevaringskisten var 40 cm. Men hængslerne på kisten er kun lidt over 3 cm, så de ville være for små til en kiste af den størrelse. Derfor endte jeg med hvad der svarede jeg 32 cm i målestok 1:8.

opbevaringskiste-9

Først har jeg høvlet træet ned til halv størrelse, så det svarer til 1,6 cm tykkelse. Det er lagt i en lille slidske i et andet stykke træ, for at holde det på plads.

opbevaringskiste-10

Delene tegnet på efter en skabelon.

opbevaringskiste-11

Savet ud på dekupørsav med den mindste klinge jeg kunne finde.

opbevaringskiste-22

Hullet er også savet ud med dekupørsav, efter at have lavet et lille hul som klingen kunne føres igennem.

opbevaringskiste-23

Den nye bund med sider.

opbevaringskiste-24

Front og bagstykke sat på.

opbevaringskiste-25

Jeg havde tænkt at bruge små søm/nåle til at holde kisten sammen. Men med en trætykkelse på 2 mm, valgte jeg trælim i stedet. Det bliver helt hårdt og gennemsigtigt når det tørrer. Stykkerne sættes sammen, mens limen stadig er våd.

opbevaringskiste-27

Mens limen tørrer, holdes kisten sammen af at par elastikker. De små stykker der stikker lidt udenfor, har jeg efterfølgende slebet af.

opbevaringskiste-29

Hængsler og de andre metaldele har jeg klippet ud af noget aluminium fra fyrfadslys. Ikke det mest stabile materiale, men let at arbejde i.

De originale beslag er 3,1 cm brede, er ornamenterede og har små indhak i kanten. Der hvor metallet (tinbelagt jern) er bukket omkring til hængsel, er der dobbelt så mange indhak som på mine små.

opbevaringskiste-30

Originalt er der brugt en jernpind til at holde hængslets dele sammen. Jeg brugte lidt ståltråd. Her på en del af låsemekanismen. Man har kun fundet den nederste del, dvs. man ved ikke hvordan dette hængsel har siddet fast på kisten.

opbevaringskiste-31

I kistens top har jeg boret fire huller til håndtaget.

opbevaringskiste-33Et stykke ståltråd sat igennem hver og bukket sammen på bagsiden.

opbevaringskiste-35

Selve håndtaget. Det er kun det øverste af skrinhanken man har fundet. Den er 6,3 cm lang og ornamenteret i samme stil som hængslerne. Hvordan den har siddet på kisten, er ukendt.

opbevaringskiste-37

Samlet kiste. Den havde en funktionel lås med en lille nøgle. Nøglen var 5,6 cm lang og skrinlåsen var 5,1 cm bred. Længde ukendt, men ornamenteret med et detaljeret mønster.

Min lille lås virker ikke. Efterfølgende duppede jeg en anelse sølvakryl på der hvor der ville have siddet et søm på enten kisten eller beslag. Om kisten har været med udskæringer, vides ikke.

Spindesten

handten-1

En lille spindesten af brændt ler med en højde på 1,2 cm har nok ligget i kisten. For at miniudgaven ikke skulle forsvinde helt, satte jeg den på en lille pind med indhak i toppen til at holde snoren når der spindes på håndtenen.

Jernsaks i træhylster

sakseholder-5

Der var også en saks i en sakseholder af poppel. Min blev dog i eg. I alt 19,3 cm lang. Låget var der ikke mere tilbage af, end et lille stykke træ i toppen. Jeg lavede et låg som var som bunden, bare lidt større.

Træstykkerne snittet ud og slebet glatte.

sakseholder-6

Indhak til saksen slebet ud med Dremel. I originalen er der en indsats, som er sat sammen med en bronzenagel.

sakseholder-1

Detaljerne snittet ud med en skalpel. Saksen er klippet ud i fyrfadslysaluminium.

sakseholder-2

Låget udhulet med lille huljern og pudset med Dremel.

sakseholder-3

Låget sat på. På undersiden fandt man spor efter samme type stof som kjolen har været lavet af.

sakseholder

Saksen pakket ud.

Hvæssesten

hvaessesten-2

Der lå også endnu en hvæssesten, denne her 20,5 cm, også af finkornet mørk skiffer slebet blankt.

Skåret ud med Dremel.

hvaessesten-1

Færdig lille sten.

Trådholder af ben

tradholdere-1

En af de mere uforklarlige ting i graven var et par bensplinter fra et ungt svins underkæbe. De to splinter lå på tværs af hinanden og den største var 2 cm. Måske de var en del af et magisk udstyr? Måske det var fra noget mad hun havde fået med? Jeg lavede et par trådholdere, for at holde mig til det sytema der ellers var i kassen.

Snittet ud i et par stykker ben.

tradholdere-2

Lille indhak i hver, snittet med en kniv.

tradholdere-3

Tråd rullet på, så der er mindre risiko for at de skal forsvinde i kisten.

tradholdere-4

Nærbillede. Jeg brugte en tredjedel af en enkelt snor fra samme tråd jeg brugte til kjolen.

Brændt fedt / “uglegylp”

voks-2

Man fandt også noget i kisten man troede var uglegylp. Senere analyser har vist at det var en lille klump af sammenbrændt hår og knogle eller kalkstykker. Jeg har ingen ide om hvad det kunne være.

I denne model fik modellen et lille stykke bivoks med i stedet. Det kan om ikke andet bruges til at vokse hendes tråd med.

Nåleholder i læder med sølv og guld

naleholder-1

En sidste ting var et stykke læder, hvorpå der var en række parallelle sølvtråde og en enkelt af guld. Om de har siddet på læderet er ukendt og også hvad det i så fald har været.

Her er det blevet til en lille nåleholder. Først et stykke læder.

naleholder-2

Jeg prøvede først med samme tråd som på kjolen, bare i sølv. Men det blev alt for stort.

naleholder-3

Så lavede jeg en lille vævning på et stykke pap. Snoren er blot ført rundt om. Afsluttet med et par stykker guldtråd, som kjolen.

naleholder-5

Jeg afprøvede en kippervævning, hvor nålen er ført over en og under to. Ved næste række er det forskudt en gang. Der findes forskellige former for kippervævning og om sølvtrådene overhoved har været vævet, vides ikke.

naleholder-6

Afsluttet med at lave vævningen smallere og smallere, så den passer til læderstykket.

naleholder-7

Klippet af pappet. Herefter er enderne bundet sammen to og to.

naleholder-8

Sølvvævning, læder og blåt stof -rester fra bæltet, syet sammen med kastesting.

naleholder-10

Fra oversiden, inklusiv et lille stykke tyndt ståltråd til at lukke med. Jeg var bange for at sølvtråden fra vævningen var for tynd til at kunne holde.

naleholder-13

Fra indersiden. Jeg har lavet et par små knappenåle i tyndt kobber. Måske det ville være muligt at lave mini synåle i kobber eller andet.

naleholder-16

Foldet sammen, set fra forsiden.

naleholder-17

Og fra bagsiden.

Vikingekiste

vikingekiste-2

De forskellige ting ude af kisten. Jeg har sat en lille smule uld på tenen, så den er klar til brug.

vikingekiste-4

Udstyret pakket ned.

Næste del er med stave, stegespyd, krukker og en figur.

Forrige dele:

Vølven fra Fyrkat 1: Vognfading

Vølven fra Fyrkat 2: Kjolen

Vølven fra Fyrkat 3: smykker, bælte og slør

4 thoughts on “Vølven fra Fyrkat 4: Opbevaringskiste med udstyr

  1. Pingback: Vølven fra Fyrkat 5: stave, krukker og figur | FormidlerLone

  2. Pingback: Vølven fra Fyrkat 1: Vognfading | FormidlerLone

  3. Pingback: Vølven fra Fyrkat 3: smykker, bælte og slør | FormidlerLone

  4. Pingback: Vølven fra Fyrkat 2: Kjolen | FormidlerLone

Skriv et svar

